Elin Rombo och Peter Friis Johansson. Foto: Pressbild.

Skinnskattebergs Kammarmusikförening fortsätter jubileumsåret

Lördag 11 mars kl 16:00 fortsätter Skinnskattebergs Kammarmusikförening sitt jubileumsår 2023 med konsert i Kulturhuset Korpen (ett kulturhus för musik, teater, film och andra kulturevenemang i Skinnskatteberg) med hovsångerskan Elin Rombo och konsertpianisten Peter Friis Johansson.

Skinnskattebergs Kammarmusikförening - som arrangerar sex till tio konserter varje år - har funnits sedan 1973 och firar därmed 50 år 2023. Jubileumsårets andra konsert hålls lördag 11 mars kl 16:00:

"Hovsångerskan Elin Rombo och konsertpianisten Peter Friis Johansson har botaniserat bland Hugo Alfvéns bästa verk och 150-årsfirandet 2022 till ära spelat in dessa på tonsättarens egen flygel. Nu reser de på turné för att bjuda på denna härliga musik.
Konserten utforskar Alfvéns många sidor som tonsättare. Vi går från den oändligt vackra naturskildringen Aftonen, via de virtuosa pianostyckena Fyra Låtar från Leksand, till de högdramatiska Sju Dikter med text av Ernest Thiel. Däremellan sånger med text av Anders Österling och Ellen Lundberg. Utöver musik av Alfvén bjuds även på Bo Lindes samling med sex Karaktärsstycken för solopiano.
Välkommen till denna konsert i lyrikens och romantikens tecken!"

Biljetter: Ring 076 1280450 för bokning av biljetter som betalas på plats. Biljetterna kostar 150 kr. Medlemmar betalar endast 100 kr. Barn och studerande t o m gymnasiet går in gratis.

Jubileumsårets tredje konsert blir lördag 25 mars: Familjekonsert med Varieté Velociped.

"Vi planerar fler konserter under våren och har för avsikt att fira med en jubileumskonsert under tidig höst 2023", meddelar föreningens styrelse som återkommer om detta.