​Sommarens program i Munkhyttans skolmuseum

Lindesbergs Hembygdsförening kommer att ha öppet hus i Munkhyttans skolmuseum under sju söndagar i sommar med början 23 juni och ett tema för respektive söndag.

Munkhyttans skolmuseum (efter vägen mellan Lindesbergs tätort och Siggebohyttan) visar hur en byskola på landet fungerade för ca 100 år sedan och under vilka omständigheter barnen då levde.

Lindesbergs Hembygdsförening håller sommaren 2019 öppet hus i Munkhyttans skolmuseum följande söndagar kl 13-16:

• 23 juni: Naturen bjuder - kransbindning, fjärilsstig med mera.
  • 30 juni: Antikrunda - gissa gamla föremål.
  • 7 juli: Skattjakt för barn
  • 14 juli: Skapande verkstad - måla, klippa, klistra.
  • 21 juli: Karda och spinna ull & sommarsånger
  • 28 juli: Allsång med sommarsånger
  • 4 augusti: Kom i hatt! Hattparad. Kaffe & saft med hattbakelser.

Munkhyttan: En av hembygdsföreningens huvuduppgifter är att levandegöra den unika miljön kring Munkhyttan. Sedan flera år tillbaka förvaltar föreningen Munkhyttans skola, som var i bruk mellan åren 1863-1931. Den gamla skolan har iordningsställts som skolmuseum. Byggnaden har ett för trakten ovanligt utseende med smal undervåning och en utbyggd övervåning. Undervåningen består av lärarbostaden med ett rum och kök och övervåningen upptas av en skolsal. Huset är varsamt renoverat under överinseende av Örebro läns museum.

• Örebro

Lindesbergs Hembygdsförening