Spelmansstämma vid Siggebohyttan 24 maj

Spelmansstämma vid Siggebohyttan 24 maj

Söndag 24 maj är det dags igen för spelmansstämma vid Siggebohyttans Bergsmansgård i Öskevik. Det blir som vanligt traditionell spelmansstämma med intåg, uppspel och folkdansuppvisning. I år blir det också dans på logen och kaffestugan är öppen.

Program söndag 24 maj:

• 14.00 Intåg och Allspel
  • 14.30 Barnen från Unga Glysarlägret spelar
  • 14.45 Folkdansuppvisning
  • 15.15 Uppspel
  • 16.00 Dans på logen efter spellista

Buskspel sker lite överallt och Kaffestugan är öppen

Arrangör: Örebro läns folkmusikförbund och Örebro läns museum

Örebro Läns Folkmusikförbund (ÖLFM) bildades av folkmusikentusiaster 1928. Då liksom nu verkar folkmusikförbundet för att bevara de olika folkmusikaliska stilar vi har inom länet. ÖLFM vill uppmuntra sina medlemmar att uttrycka sin musikaliska kreativitet genom att spela, dansa och sjunga tillsammans och att komponera egen musik i folklig stil. Rent konkret bidrar ÖLFM till länets folkmusikliv genom att arrangera spelmansstämmor, spelträffar, kurser, utbyten med andra folkmusikentusiaster, ge ut medlemstidningen "Stämning" och vara en folkmusikalisk kontaktförmedlare. Läs mer på www.olfm.se >>