​Stefan Jansson: Vem vinner valet?

​Stefan Jansson: Vem vinner valet?

”Den som vill vinna valet måste ge hopp om det ska finnas ett kulturliv efter detta”, skriver Stefan Jansson på sin blogg i NA (Nerikes Allehanda). Och han tycker att det är intressant läsning att ta del av ”valmanifestet” med frågor till partierna som publicerats på lindekultur.se.

I serien ”Vem vinner valet?” på sin blogg ”JANSSON - insikter och utsikter från Lindesberg” avhandlar Stefan Jansson ett antal frågor, stora och små inför kommande val:

Del 1: Vem vinner valet? Akut eller bakut på Lindesbergs lasarett? >>

• "Den som vill vinna valet, berätta vad ni vill med akutsjukhuset i Lindesberg, därefter: säg att allt blev ”lite tokigt” och gör om, gör rätt".

Del 2: Vem vinner valet? Besparingar samt försämringar för funktionshindrade >>

• "Den som vill vinna valet, fattar beslut om besparingar som faktiskt är besparingar och inte enbart försämringar för de som har det allra svårast".

Del 3: Vem vinner valet? Kultur och annat det skits i  >>

• "Under den senaste mandatperioden har vi inte haft nån politisk nämnd för kulturfrågor utan den har först haft ett utskott under kommunstyrelsen för att sedan ensam hamna under kommunstyrelsen. Jag undrar vad som egentligen kommer upp på kommunstyrelsens bord. Problemet är att just frågorna behandlas av två förvaltningar och två nämnder. Oklart vad som ska göras när ingen vet vem som ska ta i frågorna. Ingen nämnd och allt är glömt".

Del 4: Vem vinner valet? Skolskav >>

• "För den som vill vinna valet: respektera eleverna, ta tillvara på lärarnas kompetenser och utsätt inte skolan för fler tvivelaktiga experiment".

Stefan Jansson

Estradör, regissör och teaterpedagog