​Studieförbunden önskar ”Corona-undantag” för bidrag

​Studieförbunden önskar ”Corona-undantag” för bidrag

Örebro läns bildningsförbund vänder sig till Lindesbergs kommun med en önskan om beslut i linje med Folkbildningsrådets besked: Låt stödet till studieförbunden ligga kvar på beslutad nivå i år när det gäller såväl generella bidrag som stöd till projektverksamheter. Låt inte 2020 års verksamhetsvolymer ligga till grund för fördelning av bidrag till studieförbund kommande år.

”Flera kommuner och regioner är på väg att fatta liknande beslut för att 2020 inte ska vara underlag för hur bidrag för ordinarie verksamhet fördelas kommande år”, skriver länsbildningskonsulent Cecilia Lönn Elgstrand (Örebro läns bildningsförbund) till Lindesbergs kommun: ”Besluten är avgörande för studieförbundens fortsatta verksamhet. Studieförbund kan och vill vara en samhällsresurs både under och efter krisen. Vi kan spela en nyckelroll under den pågående pandemin och under de omställningar som troligtvis kommer att behövas efteråt”.

3.280 deltagare i Lindesbergs kommun

”Corona-pandemin innebär omfattande utmaningar för det svenska samhället. Studieförbunden vill vara en del i arbetet för att vi som samhälle tillsammans ska klara denna påfrestning. Studieförbund, föreningar och grupper kopplade till folkbildningen är viktiga för många människor i Lindesbergs kommun. Vi bidrar till samhället inom flera områden, som folkhälsa, demokrati, regional utveckling och ett hållbart samhälle. Förra året lockade studiecirklar och annan gruppverksamhet 3.280 deltagare i Lindesbergs kommun. Lindesbergs kommuns kulturarrangemang besöktes av 20.910 deltagare”, skriver Cecilia Lönn Elgstrand.

”Styrkan hos studieförbunden är det mänskliga mötet. Men under den pågående pandemin har alla tio studieförbund folkbildningsverksamheten digitalt eller på distans. Fysiska träffar kan endast genomföras efter en noggrann prövning enligt Folkhälsomyndighetens råd för att motverka smittspridning. Folkbildningen vill erbjuda så mycket bildning och kultur som möjligt eftersom det betyder mycket i tider av oro och isolering. Ändå är det oundvikligt att möten skjuts på framtiden eller att träffar ställs in. Som så många andra sektorer har studieförbunden minskade inkomster samtidigt som kostnader för personal, lokaler och organisationen finns kvar. Lokala föreningar kan också råka ut för ekonomiska problem”.

Undantagsregler under Corona-pandemin

Folkbildningsrådet har därför fattat flera beslut för att underlätta för folkbildningen under pandemin:

• Studieförbundens verksamhet kan nu genomföras på distans.
  • 2020 års statsbidrag ska ges till studieförbunden även om verksamhet påverkas eller minskar på grund av Corona-pandemin.
  • 2020 års verksamhet ska inte påverka fördelningen av kommande års statsbidrag.

Örebro läns Bildningsförbund (ÖLBF) är folkbildningens gemensamma mötesplats i Örebro län. Här samlas folkbildningsorganisationer för samverkan, erfarenhetsutbyte och utvecklingsarbete. Till Örebro läns bildningsförbunds arena räknas tio studieförbund, sex folkhögskolor, SISU idrottsutbildarna, Länsbiblioteket Örebro Västmanland och Amatörteatersamverkan Örebro län. Läs mer på olbf.nu >>