Svenska Freds ordförande föreläser i Lindesberg

Svenska Freds ordförande föreläser i Lindesberg

Onsdagen 2 mars kl 18.00 kommer Anna Ek (bilden) till Lindesbergs stadsbibliotek och föreläser om fredsarbete. Anna Ek är sedan 2007 ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen som är världens äldsta och största fredsförening.

"Att få möjligheten att vara ordförande för Svenska Freds är otroligt spännande och kul, speciellt nu när vi är inne i en ny satsning på att utöka vårt internationella arbete och insamling", säger Anna Ek och fortsätter: "Att få driva våra frågor gentemot politiker och massmedia och hitta nya sätt att nå ut med dem är en utmaning som jag gärna tar mig an".

Anna Ek är född 1980 i Gantofta - en liten by strax sydost om Helsingborg - och hon blev medlem i Svenska Freds 2002 i lokalföreningen i Lund/Malmö - först som kassör och senare som ordförande. Hon har en magisterexamen i statsvetenskap och en i mänskliga rättigheter från Lunds universitet.

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen är en förening för människor som är övertygade om att konflikter kan lösas utan våld och att krig kan förebyggas genom samarbete, ekonomiska medel och diplomati. Föreningen arbetar för hållbar fred genom att sprida kunskap, bilda opinion och påverka politiker. Svenska Freds är partipolitiskt och religiöst obundet. Föreningen bildades 1883 och en av grundarna, KP Arnoldson, fick Nobels fredspris. Svenska Freds har ca 8.500 medlemmar och är Sveriges största och världens äldsta fredsförening. Läs mer >>