Duo Julia & Theo - Julia Isaksson (piano) och Theo Hillborg (saxofon) - vann tävlingen Ung & Lovande 2021.

Ung & Lovande duo ger kammarmusikkonsert i Lindesberg

Lördag 12 mars kl 16:00 ger Duo Julia & Theo en kammarmusikkonsert på Lindeskolans Kulturum i Lindesberg. Julia Isaksson (piano) och Theo Hillborg (saxofon) vann Svenska Kammarmusikförbundet tävling Ung & Lovande 2021. Konserten i Lindesberg arrangeras av Nora/Bergslagens kammarmusikförening som arrangerar Nora kammarmusikfestival i juni varje år – en hel vecka med musik på olika platser i Nora kommun och i närområdet (bland annat Stripa) 17-23 juni.

"Kulturum i Lindesberg är en ny plats och ny ort för kammarmusikföreningens konserter - men Julia och Theo kommer i samband med konserten ha en workshop med elever på Kulturskolan Garnalia och Lindeskolans Estetiska program", meddelar Ove Magnusson - ordförande i Nora/Bergslagens kammarmusikförening.

I väntan på sommarens kammarmusikfestival arrangerar kammarmusikföreningen ett antal konserter - däribland den nu aktuella med Duo Julia & Theo.

Julia Isaksson och Theo Hillborg bjuder på gott och blandat ur favoritrepertoaren – jazz, barock och folkmusik:

Chick Corea (1941-2021): Children’s Songs– Arr. Rob Buckland;
Alessandro Marcello (1673-1747): Adagio och Presto;
Claude Debussy (1862-1918): Estampes L.100 I. Pagodes;
Takashi Yoshimatsu (1953): Fuzzy Bird Sonata – I. Run, Bird II. Sing, Bird III. Fly, Bird;
Astor Piazzolla (1921-1992): Oblivion– Arr. John Lenehan;
Phil Woods (1931-2015): Första satsen ur Sonata for Alto Saxophone and Piano.

Ung & Lovande: Duo Julia & Theo vann tävlingen Ung & Lovande 2021 som avgjordes i Västerås Konserthus. Fem duos tävlade om att få en Sverige-turné i pris. I denna biennal, som var den sextonde i ordningen, utsågs Duo Julia & Theo till vinnare med följande motivering: "Med ett naturligt artisteri som väcker nyfikenhet och vidgar lyssnarnas vyer, bjuder Duo Julia & Theo på musik som rör sig sömlöst mellan genrerna. Framträdandet genomsyras av en charmfull kommunikation musikerna emellan, såväl som med publiken.”

Om vinnarna: Theo Hillborg, saxofon och Julia Isaksson, piano, började spela tillsammans 2017, under sin studietid på Royal Academy of Music i London. Båda är födda 1996. Julia har fortsatt sina studier i London med masterutbildningen, hon studerar även Interpretation Diplom, på Musikhögskolan i Malmö. Theo har flyttat hem till Sverige; han gör sin masterutbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Duo Julia & Theo har redan utvecklat en stor repertoar och framträtt både i Storbritannien och i Sverige. Duon blandar ofta genrer som folkmusik, jazz, klassisk och modern musik. Tonsättare som Chick Corea, Astor Piazzolla och Takashi Yoshimatsu ingick i vinnarnas konsertprogram.

Boka biljetter
via info@norabergslagenskmf.se: Biljettpris: Ordinarie pris är 180 kronor.; Medlemmar 150 kronor, ungdom till och med 20 år fritt: Bokningsavgift om 10 kr/person tillkommer oavsett ålder. Konsertlängd cirka 1 timme. Ange namn och antal biljetter vid bokning. Du får en bekräftelse på din bokning. Du betalar sedan via swish eller bankgiro eller via swish vid dörren.