Lindesbergs kommun vill profilera sig som en idrottskommun, enligt utkastet till fritidspolitiskt program. Foto: Lindesbergs kommun

​Utkast till fritidspolitiskt program för Lindesbergs kommun

Kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun har - efter att beredningen för kultur- och fritidsfrågor lagts ned - tillsatt två arbetsgrupper för att arbeta fram dels ett kulturpolitiskt program, dels ett fritidspolitiskt program. Ett utkast till det fritidspolitiska programmet finns nu klart.

Enligt kommunstyrelsens beslut ska arbetsgrupperna ”ha rätt att ta den tid det åtgår och ta in de personer de behöver för att ge underlag för programmen” med delrapporteringar till tillväxtutskottet och målet att programmen ska antas av kommunfullmäktige i december 2018.

Arbetsgruppen för kulturpolitiskt program består av Daniel Andersson (S), Susanne Karlsson C) och Virosa Viberg (SD) med Daniel Andersson (S) som sammankallande. Efter att Virosa Viberg lämnat kommunpolitiken har ingen ersättare utsetts.

Arbetsgruppen för fritidspolitiskt program består av Lillemor Bodman (M), Maria Odheim Nielsen (V) och Jonas Bernström (S) med Jonas Bernström (S) som sammankallande.

Arbetsgruppen för fritidspolitiskt program har nu skickat detta till tillväxtutskottet:

.................................................

Utkast till arbete och innehåll i ett Fritidspolitiskt program för Lindesbergs kommun

Syfte

Ett fritidspolitiskt program är ett strategiskt och politiskt program som ska vara vägledande för hur Lindesbergs kommun ska arbeta både kort- och långsiktigt med att utveckla fritidsområdet, både för innevånarna och besökare i kommunen. Programmet tar inte någon detaljerad ställning till utförande eller metoder. Det sker istället i handlingsplaner som fastställs av Tillväxtutskottet.

Programmet ska vara ett vägledande för alla frågor, prioriteringar och beslut som berör fritidsområdet.

Fritid är en viktig komponent för att skapa tillväxt i kommunen varför programmet ska bidra till att uppfylla andra måldokument som t.ex. Vision 2025.

Avgränsningar

Det fritidspolitiska programmet utgår från kommunens frivilligverksamhet som inte fastställs i lagstiftning. Kulturfrågor avhandlas i ett separat Kulturpolitiskt program där även folkbildningsfrågor tas upp.

Övergripande viljeinriktningar som gäller för alla målområden

Visionen är att det ska finnas ett brett och stimulerande utbud av fritidsverksamhet i Lindesbergs kommun som genomsyras av ett antal övergripande viljeinriktningar.

• Folkhälsa: Vi vill främja aktiviteter och miljöer där deltagarens upplevda fysiska och psykiska hälsa stärks.
  • Ekonomisk hållbarhet: Kommunens ekonomiska resurser ska användas på ett ansvarsfullt sätt för att skapa goda förutsättningar och långsiktig hållbarhet för fritidsverksamhet. Resurserna ska fördelas rättvist utifrån behov och omfattning.
  • Jämställdhet, integration och övriga diskrimineringsgrunder: Vi ska stödja och bedriva verksamhet som är öppen för alla oavsett kön, ålder, etnisk bakgrund, funktionsnedsättning, religiös trosuppfattning eller sexuell läggning. Det är viktigt att deltagare och besökare upplever en rättvis behandling som sker på saklig grund så att individer och grupper inte känner sig diskriminerade.
  • Tillgänglighet: Vi ska tillhandahålla en hög fysisk tillgänglighet till kommunens fritidslokaler, idrotts- och motionsanläggningar samt rekreationsområden.
  • Demokrati: Vi vill att alla medborgare ska ha möjlighet att påverka utformning av miljöer och verksamheter genom delaktighet och dialog. Det gäller främst barn och ungdomar som ska ges möjlighet att själva kunna påverka det framtida fritidsutbudet i kommunen.
  • Trygghet: Vi ska verka för att miljöer och verksamheter är säkra där deltagare och besökare är fria från kränkande behandling och fysiskt eller psykiskt våld.

Målområden

För att nå visionen har Lindesbergs kommun tagit fram nedanstående fokusområden för fritidsverksamhet. Respektive område har tagits fram för att visa vad kommunen vill åstadkomma både på kort och lång sikt inom respektive område.

• Idrott och motion: Lindesbergs kommun har en tradition att satsa på idrott och motion. På de flesta platser i kommunen finns goda möjligheter att bedriva idrotts- och motionsverksamhet i såväl organiserad form som på egen hand. Lindesbergs kommun vill:
  • Friluftsliv och rekreation: I Lindesbergs kommun finns mycket natur i alla dess former med en stor biologisk mångfald. Det finns även mycket sjöar och vattendrag som ger möjlighet till bland annat bad och fiske. Lindesbergs kommun vill:
  • Motions, fritids- och idrottsanläggningar: Lindesbergs kommun har ett stort utbud av anläggningar för motion och idrott. Det gäller olika former av idrottshallar, ishallar, bad för simning, idrottsanläggningar för fotboll och friidrott, motionsspår för promenader, löpning och skidor. I kommunens finns även ett komplement av olika anläggningar som ägs av föreningslivet. Lindesbergs kommun vill:
  • Föreningsliv: Lindesbergs kommun har ett brett föreningsliv som dagligen ger möjlighet till ett stort utbud av olika fritidsaktiviteter för kommunens innevånare. Föreningslivets mötesplatser är viktiga för kommuninnevånarnas sociala samvaro. Det bidrar starkt till kommunens attraktionskraft och kan många gånger vara avgörande varför människor väljer att bosatta sig i kommunen. Föreningslivet get även en positiv fostran av barn och ungdomar samt fostrar och utbildar ledare. Lindesbergs kommun vill:
  • Fritidsverksamhet i kommunens regi: Kommunen bedriver egen eller samordnar fritidsaktiviteter tillsammans med föreningar och andra aktörer. Det är att bedriva fritidsgårdsverksamhet, lovaktiviteter och annan öppen verksamhet. Verksamheterna är i de flesta fall riktade till barn och ungdomar. Lindesbergs kommun vill:
  • Evenemang och besökare i Lindesbergs kommun: Lindesbergs kommun vill profilera sig som en idrottskommun. Ett viktigt inslag är olika former av arrangemang som lockar besökare till kommunen samt ger upplevelser och underhållning för de boende i kommunen. Det är matcher, turneringar och olika former av träningsläger för så väl bredd som elit. Lindesbergs kommun vill:

Revidering

Det fritidspolitiska programmet är politiskt antaget och ska löpande revideras när behov uppstår eller förutsättningar ändras dock ska programmet revideras minst en gång per mandatperiod.

Tillväxtutskottet ansvarar för att lägga handlingsplaner samt att programmet efterföljs. Detta kan ske tillsammans med andra berörda förvaltningar.

.................................................

Källa: Handling som registrerats i Lindesbergs kommuns diarium >> Diarium: Den mesta informationen som skickas till eller upprättas inom kommunen är allmän och offentlig och därmed tillgänglig för den som vill ta del av dem.