Alice Thessén, Louise Flodström, Andrea Rottier, Ava Omoomian, Tess Sjövall, Signe Hjelmberg, Malin Viktorin Larsson, Leo Kronberg och Elina Brogren - kulturpristagare som hyllades på examensdagen.

Vinnare av Lindeskolans kulturpris 2023

Årets pristagare av Lindeskolans kulturpris har utsetts i de fyra kategorierna - bild, ord, ljud och rörelse. I varje kategori utses ett första och ett andra pris som vinner 1.500 respektive 800 kronor. Priserna delades ut i samband med skolavslutningen. Lindeskolans kulturpris arrangeras av Lindeskolans bibliotek sedan 2014.

Årets jury som utsett pristagare har varit Andrea Behmrell (lärare i media, bild och engelska); Kajsa Forsberg (lärare i bild och svenska); Josefin Malefelt (bibliotekarie); Julia Lindberg (biblioteksassistent); Sara Sporre (kultursekreterare).

Se, läs och lyssna på vinnande bidrag i Lindeskolans kulturpris 2023 >>

BILD

1:a pris: Andrea Rottier NA20: Juryns motivering löd: ”Detta verk är utfört med teknisk briljans såväl i komposition som i utförande. Blicken leds allt längre in i landskapet fyllt av stämningsfull mystik, bort längs den vindlande ån mellan bergen. Längst därinne i töcknet väntar ett antikt tempel som gör platsen tidlös.”

2:a pris: Alva Nyquist ES21: Juryns motivering löd: ”Först ser du ett öga, sedan ser du så mycket mer. Ett myller av detaljer och tolkningsmöjligheter gör bilden både mystisk och intressant. Vad är det som händer? Vika är de som syns där bakom? Vem tittar på vem? Bilden är utförd lager på lager med stor teknisk skicklighet och känsla för bildkomposition.”

LJUD

1:a pris: Elina Brogren med Mitt smultronställe: Juryns motivering löd: ”Denna text och musik skapar tillsammans en fin melodi. Den ärvda texten som bearbetats och den egenkomponerade musiken ger oss en känsla av att resa bakåt i tiden. Detta, tillsammans med den jazziga inramningen, gör den till en vinnare.”

2:a pris: Leo Kronberg FT20A med 8th year anniversary: Juryns motivering löd: ”Det här är en mycket medryckande melodi. En egen komposition som får oss att vilja dansa. Det är helt enkelt svårt att stå still till dessa dansanta toner.”

ORD

1:a pris: Louis Flodström NA20 med Arvtagaren: Juryns motivering löd: ”Novellen har en professionell stil där berättartekniska grepp som t.ex. olika perspektivbyten väver fram en röd tråd och driver handlingen framåt. Spännande teman som Fantasy, Action och en begynnande kärlekshistoria håller läsaren på helspänn och man vill bara läsa mer.”

2:a pris: Alice Thessén NA20 med Halv: Juryns motivering löd: ”Eleven skriver på professionell nivå såväl stilmässigt som i komposition och visar på en mognad som överstiger åldern. Dikten lyckas på ett skickligt sätt förmedla en känsla av hur svårt det ibland är att vara människa.”

RÖRELSE

1:a pris: Voldermars Lasmanis TE22: Juryns motivering löd: ”I en värld där ord öppnar dörrar är det grundläggande att lära sig nya språk. Vår förstapristagare i kategorin rörelse har med en röd tråd skapat ett mångbottnat verk som genom sin träffsäkra humor fått hela juryn att brista ut i skratt.”

2:a pris: Signe Hjelmberg TE20, Ava Omoomian NA20, Tess Sjövall TE20 och Malin Larsson TE20: Juryns motivering löd: ”Våra 2:a pristagare i kategorin rörelse har med hjälp av skicklig redigering skapat ett drama som genom sin underfundighet ligger i tiden. Detta inslag fick oss att le eftersom känslan som förmedlades var att deltagarna hade roligt. Det gillar vi som åskådare.”

Alva Nyquist och Voldemars Lasmanis - två av pristagarna.

...

Tidigare vinnare av Lindeskolans kulturpris:

Pristagare 2022:
ORD: Louise Lindström, NA20
BILD: Elida Andersson, ES21
LJUD: Elina Brogren, ES20
RÖRELSE: Hanna Lindgren, ES20

Pristagare 2021:
ORD: Hiba Ziwaneh, IM A
BILD: Jonna Thessén, TE18:
LJUD: Wessam Ahjere, NA18
RÖRELSE: Hanna Lindgren, ES20