​Vinterspår: Kulturenheten tipsar om årets program

​Vinterspår: Kulturenheten tipsar om årets program

Kom och upplev Vinterspår 1-2 februari - ett kulturevenemang med 136 utställare på 40 platser i hela Lindesbergs kommun. Lindesbergs kommuns kulturenhet - som arrangerar Vinterspår - presenterar årets program med dagliga tips på Vinterspårs Facebook-sida. Här är de senaste tipsen.

Utefter Kungsgatan i Lindesberg ligger ett trevligt café - där ställer Dan Magnusson ut sina tavlor så du har möjlighet att fika och titta på konsten samtidigt. Fortsätter du gatan fram kommer du till husnummer 23 och där inne visar Sofie Lindkvist akvareller i stort och smått format som passar alla åldrar.

Fotografi som konstform har vuxit lavinartat efter att fotot blev digitalt. Det innebar också att en arbetsmarknad nästan försvann. Idag ska många yrkesgrupper även bemästra det fotografiska uttrycket, det är väldigt tydligt inom tidningsvärlden. I år kan vi presentera att NA Bergslagen slår upp sina portar under Vinterspår och journalisten Eija Salminen visar sina vackra bilder från Färöarna i deras lokaler. I Folkets Hus och Bios lokaler kan ni stanna upp, sätta er till rätta och titta på Lindesbergs fotoklubbs bildspel som rullar hela dagen.

En pärla bland beteshagar är Balsta, där finns både gårdsbutik och bygdegård. I år ser vi med glädje tre yngre konstnärer som ställer ut. Ella Reinius driver företaget ELL-ART och hon ställer ut målningar, tryck och inredning. Robert Kayongo använder sig av återvunnet material när han skapar. Emma Ejdbo är en skicklig tecknare som ställer ut både teckningar och skulpturer. När man är i Balsta kan man passa på att äta och gå in i Gårdsbutiken för där finns det den finaste fårullen.

Fellingsbro bjuder på mer än vackra hus. Under Vinterspår har Solhems handelsträdgård öppet och Anna Viborg ställer ut fotografier med naturen som tema. I centrum ligger ortens Sockenstuga där Anders Forsell visar upp sina foton med resenärens perspektiv. Ett annat nav i orten är biblioteket. Mor och dotter Wirsén Holm visar där sin kreativa sida med akvarell, gouache, linoleumtryck och mera.

Är du ute efter något trivsamt och en lite mindre plats i de södra delarna av kommunen kan vi rekommendera nr 80 och nr 139. I Östra Högstaboda hittar du ett litet gårdsgalleri med färgstarka akrylmålningar. Tar du dig längre söderut, till Orrkilen hittar du Gårdsbutiken Blå stolen och Siv Leander.

Vinterspår är ett kulturevenemang som startades 2008 på initiativ av Lindesbergs konstförening. Sedan dess har Vinterspår utvecklats till en av kommunens största kulturevenemang, med över hundra deltagare och tusentals besökare varje år. Syftet med Vinterspår är att erbjuda en mötesplats för det oväntade. En plats för reflektion och upplevelser - men också en plats för utbyten och samtal. Det är en experimentyta för nya möten mellan olika konst- och hantverksuttryck och nya arbetssätt. Läs mer om Vinterspår 2020 >>