Äga eller sälja - vad är bäst för fastigheter som är viktiga för kulturlivet?

Äga eller sälja - vad är bäst för fastigheter som är viktiga för kulturlivet?

Frågan om möjligheten att få sälja fastigheterna Café Oscar och Spruthuset på Rådhustorget i Lindesberg har aktualiserat en mer övergripande frågeställning som kommer att diskuteras på Nätverket Lindekulturs möte om Rådhustorget den 25 november: Hur ser berörda parter på det långsiktiga värdet av att behålla fastigheter som är viktiga för kulturlivet i kommunal ägo?

Ett exempel är Tellandska gården i Lindesberg – tidigare Lindesbergs Museum – som är till salu genom det kommunala bolaget Fastigheter i Linde AB (FALAB) som äger fastigheten. Linde Fornminnes- och hembygdsförening – som tidigare ägde fastigheten – vill att byggnaden ska behållas av kommunen och användas till förvaltnings- och föreningslokaler med kontor på övervåningen och utrymme åt kultur- och fritidsförvaltningens arrangemang på nedre våningen.

Tellandska gården från 1700-talet är en av flera kulturhistoriskt värdefulla fastigheter i Lindesberg. Föreningen köpte fastigheten 1939 med ekonomiskt stöd från Linde sparbank och Lindesbergs stad. Gården rustades upp, samlingarna ordnades och 1943 invigdes museet i samband med 300-årsfirandet av stadsprivilegierna. År 1982 sålde föreningen Tellandska gården till Lindesbergs kommun för en symbolisk summa (EN krona) med avsikten att bevara huset som en kulturhistorisk byggnad och en mötesplats för kulturellt utbyte. Senare flyttades museets samlingar till Stripa och en försäljning av fastigheten aktualiserades.

Linde Fornminnes- och hembygdsförening har svårt att acceptera att Lindesberg inte har något museum i centralorten och har därför föreslagit att ett stadsmuseum skapas i Spruthuset vid Rådhustorget. Samtidigt vill föreningen att det som tidigare var museum - Tellandska gården – kan behållas i kommunens ägo för kulturevenemang av olika slag.

”Lindesberg behöver bra och ändamålsenliga lokaler för att behålla ett rikt, brett och levande kulturliv – därför vill vi att berörda parter ser till det långsiktiga värdet av att behålla fastigheter som är viktiga för kulturlivet i kommunal ägo”, säger Ingrid Nordmark – ordförande i Linde Fornminnes- och hembygdsförening.

.....................................
Vad tycker du och vad vill du ställa för frågor på mötet?

Skriv till Nätverket Lindekultur (info.lindekultur@gmail.com) så kan vi ställa din fråga på mötet utan att ange vem som frågar (men vi vill gärna veta vem du är - enligt samma principer som gäller för insändare i andra nyhetskanaler).