Gunnar Nilsson och Ninni Badh Grändås delade segern i Månadens Bild på temat Kraft & Driv. Bilderna är beskuren men kan ses i sin helhet nedan.

Gunnar och Ninni tog Månadens Bild på temat Kraft & Driv

Gunnar Nilssons bild från Järle och Ninni Badh Grändås bild från Usken fick flest röster från allmänheten i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg. De får därmed dela titeln Månadens Bild i februari på temat Kraft & Driv. Gunnar Nilssons bild nr 5 och Ninnis bild nr 7 i finalen fick båda 38 röster vardera av totalt 168 röster.

Temat för månadstävlingen i februari var Kraft & Driv - två av ledorden i kommunens platsvarumärke "Lindesberg - Bergslagens själ". Vinnarna av Månadens Bild belönas av Besök Linde AB med en introduktionsträning med instruktör på badhusets gym (Actic) samt ett valfritt gruppträningspass för vinnaren samt ytterligare en person. Priserna delas ut på en festlig final torsdag 20 maj på Lindesbergs Bio med bildvisningar i storformat, prisutdelningar och andra överraskningar - om pandemin tillåter.

De vinnande bilderna i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg - deltävling 2 (februari) på temat Kraft & Driv:

BILD 5: Gunnar Nilsson (Lindesberg)

"Konst- och fotointresserad och har fotograferat sedan 20-årsåldern. Bilden är tagen vid Järle kvarn. Kvarnforsen i Järleån är en vattenkvarn belägen vid Järleån vars framtida öde är ovisst."

BILD 7: Ninni Badh Grändås (Salaboda)

"Jag ser motiv överallt och det fyller mig med glädje. Fotograferar med telefonen eller min Lumix-kamera. Kraft och driv i den här bilden - som är tagen januari 2019 - står för flera saker. Usken är en otrolig sjö och den drar mycket folk både sommar som vinter. Uskenbygden med dess folk har en otrolig dragningskraft och ett driv som sätter Lindesbergs kommun på kartan. Usken ingår i tre sjöars väg. Här finns Siggebohyttan, Uskavi och Vreten - även om det ligger vid Fåsjön. Här finns Uskenbygdens väl, Vi som bor i Öskevik. Öskeviksborna har sett till att julmarknad och midsommarfirande har ägt rum vid Siggebohyttan. Tre sjöars kök driver butik och mejeri. I vinter har privatpersoner fixat skidspår och isbanor på sjön. Tyvärr tror de flesta att allt detta vackra med driv och kraft ligger i Nora på grund av att postadressen är Nora. Många tror dessutom att detta ligger i Närke. Lindesbergs kommun har en läxa att göra, visa på vilken enorm Kraft och Driv det finns på landsbygden. Bilden i sig står också för driv och kraft. Naturens, isen och solen är en kraft i sig. Som driver människan ut i detta magiska ögonblick, blankis, tystnad på skridskor in i solnedgången."

.................................

Andra omgången av fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg på temat Kraft & Driv lockade 25 tävlingsbidrag varav tio bilder valdes ut till finalomröstningen. Juryn som valde ut de tio finalbilderna består av representanter för alla medarrangörer: Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Kultur- & fritidsenheten, Kulturskolan Garnalia och ELON Ljud & Bild i Lindesberg. Slutligen fick alla intresserade rösta fram Månadens Bild - den av de tio finalbilderna som bäst beskriver Kraft & Driv i Lindesberg. I denna andra omröstning deltog 168 personer - varav de flesta röstade på bild nummer 5 och 7 som fick 38 röster vardera.

.................................

BILD 1: Margareta Nordahl (Ingelshyttan)

"Fotointresse sedan unga år, då mer dokumentation, försöker numera fånga en känsla i fotot. Medlem i Lindesbergs fotoklubb sedan 5-6 år. Bilden är tagen i Vasselhyttan en mycket kall vinterdag. ”Kraft och driv” är det i Bergslagståget som är så viktigt för kommunikationerna i Lindesbergs kommun."

.................................

BILD 2: Birgitta Larsson (Lindesberg)

"Jag tar alla mina bilder med min Samsung 8 mobilkamera. Oftast blir det naturbilder vid promenader eller resor som jag fotar. Döttrarnas hund och katt får också stå modell ibland liksom vårt barnbarn när vi kan ses. Den här bilden tog jag för ett par vintrar sedan när jag och dotterns lilla Jack Russell Lilo gick runt Lindessjön. Hon sprang mot mig i full fart och jag lyckades fånga henne mitt i ett språng fyllt av kraft och driv."

.................................

BILD 3: Henrik Andrén (Lindesberg)

"Jag köpte min första systemkamera när jag var 16 år och har fotograferat sen dess. Bilden är tagen i Grönbo. I det förfallna vattenkraftsdrivna sågverket. Bilden är en ramsåg, som hade mycket stor betydelse för hur skogen kunde utnyttjas. Det är ”kraft och driv” i vattenkraft drivna ramsågar."

.................................

BILD 4: Kjell Gustafsson (Lindesberg)

"Medlem i Lindesbergs Fotoklubb sedan 1979. Har haft foto som hobby sedan barndomen - fotar allt men förkärlek för människor! Har rest rätt mycket och fotograferat vilket har resulterat i några utställningar samt bildföredrag från tiden då detta var populärt".

.................................

BILD 6: Göran Johansson (Danshyttan, Storå)

"Fotograferar mycket, helst människor, är medlem i Lindesbergs Fotoklubb. Bilden: Med full Kraft driver hen sitt lilla fordon framåt i hissnande fart. Bilden togs i Zürich före Pandemin."

.................................

BILD 8: Olle Karlsson (Karlstad)

"Bodde i Lindesberg fram till studentexamen på Lindeskolan 1995 - bor numera i Karlstad där jag är filmfotograf med eget produktionsbolag (optv.se). Bilden med ungdomlig kraft och driv togs 30 maj 2019 i Näsets naturreservat med Lindessjön i bakgrunden när Elvira och Arvid besökte farmor och farfar i Lindesberg".

.................................

BILD 9: Sven Carlsson (Lindesberg)

"Som redaktör för LindeKultur borde jag kanske inte delta. Men eftersom tävlingen är öppen för alla kunde jag inte låta bli att ta denna givna bild på temat kraft och driv - en bakaxel från Lindesbergs största industri (Meritor) som rondell-utsmyckning på industriområdet"

.................................

BILD 10: Kjell Guldbrand (Lindesberg)

"Har varit fotointresserad i många år, från lådkamera till mobiltelefon. Nu kompaktkamera Lumix, systemkamera Nikon och förstås mobilen. Tidigare blev det en hel del produktbilder för annonser och broschyrer, men idag är det i samband med resor och kanske helst i naturen där alla årstider bjuder på vackra motiv. Som aktiv föreningsmänniska hjälper jag gärna till med bilder för hemsidor/Facebook för Lindesbergs Golfklubb och Lindesbergs Hembygdsförening. Bilden: En kväll i somras på väg hem från en fisketur vid Vassbron mötte jag den här scenen när kraften och ljuset från solen bryter igenom lätta moln och färgar bevattningsbågarna på Lindesbergs Golfbana."

Energi & Ljus temat för tredje omgången i Fotografera Ditt Lindesberg

Vad betyder Energi & Ljus i Lindesberg för dig? Välj ut din bästa bild och skicka in ditt tävlingsbidrag senast 14 mars för att delta i tredje omgången av Fotografera Ditt Lindesberg - en fototävling för alla fotointresserade. Läs mer på lindekultur.se >>

Ladda upp din tävlingsbild på Lindesbergs Fotoklubbs tävlingssida >>

Fototävlingen Fotografera Ditt Lindeberg arrangeras av två föreningar (Lindesbergs Fotoklubb och Lindesbergs Konstförening), två kommunala verksamheter (Kultur-& fritidsenheten och Kulturskolan Garnalia) samt ett företag i branschen (Elon Ljud & Bild Lindesberg) med stöd av Lindesbergs kommun (Tillväxtenheten), de kommunala bolagen Besök Linde AB, Linde energi AB och LIBO Lindesbergsbostäder AB samt nyhetskanalen LindeKultur.

Birgitta Larsson tog Månadens Bild på temat Glöd & Eld

Birgitta Larssons bild över Lindessjön "när himlen och vattnet glödde som eld vid solnedgången" fick flest röster från allmänheten i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg och är därmed Månadens Bild i januari på temat Glöd & Eld. Birgitta Larssons bild nr 5 i finalen fick 65 av 167 röster (39%). Läs mer på lindekultur.se >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se