​lindekultur.se fortsätter öka som nyhetskanal för kulturlivet i Lindesberg

​lindekultur.se fortsätter öka som nyhetskanal för kulturlivet i Lindesberg

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) fortsätter att öka som den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Antalet sidvisningar under första halvåret 2018 var 88.199 - en ökning med 8.217 (10%) sidvisningar jämfört med samma period 2017. Med 88.199 sidvisningar hade lindekultur.se i genomsnitt 487 sidvisningar per dag under första halvåret 2018.

Webbplatsen lindekultur.se fortsätter samtidigt att sprida kännedom om kulturlivet i Lindesberg långt utanför kommungränsen. Under första halvåret 2018 gjordes 35 procent av visningarna av besökare i Lindesberg - resten (65 procent) var besökare på andra orter med Stockholm (26 procent) och Örebro (11 procent) i topp.

En förklaring till denna geografiska spridning är att lindekultur.se publiceras på mynewsdesk.com som är Nordens ledande plattform för digital PR. Över 5.000 varumärken - bland annat Region Örebro län,  Örebro länsteaterÖrebro läns museum och Bergslagens Sparbank - använder sina nyhetsrum på Mynewsdesk för att publicera och distribuera sina pressmeddelanden och nyheter. Tanken med Mynewsdesk är att nå ut med nyheter för publicering i andra mediekanaler. Lindekultur har valt en annan strategi - att nå ut till läsarna direkt utan att gå via andra mediekanaler.

Nyhets- och informationskanal för Nätverket Lindekultur

Webbplatsen lindekultur.se är nyhets- och informationskanal för Nätverket Lindekultur - ett ideellt och informellt nätverk för kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun.

Nätverket Lindekultur (som startades i oktober 2013 och därmed fyller fem år i höst) har nu 95 kulturverksamheter anslutna - 27 kulturarenor (lokaler och verksamheter samt större återkommande evenemang etc); 27 kulturföreningar/grupper; 41 enskilda kulturaktörer - såväl enskilda utövare som företag (som exempelvis konstnärer, musiker, formgivare, fotografer etc).

Stärker sin ställning som nyhetskanal för kulturlivet i Lindesberg

Webbplatsen lindekultur.se (som drivs helt ideellt av en fristående redaktion) har sedan nätverkets start varit en nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun - och kanalen ökar stadigt både när det gäller nyhetsflöde (antal nyheter som publiceras) och sidvisningar (antal som läser nyheterna).

Antalet sidvisningar under första halvåret 2018 var 88.199 - en ökning med 8.217 (10%) jämfört med samma period 2017 (79.982 visningar) som i sin tur var en ökning med 25.005 (45%) jämfört med samma period 2016 (54.977 visningar).

Nyhetsbrev: Hälften (51%) av alla sidvisningar under första halvåret 2018 kom via länkar från nyhetsbrevet ”Veckans kulturnyheter från Lindesberg” med alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost. Nyhetsbrevet skickas ut till drygt 1.000 epost-adresser varje fredag varav merparten öppnar brevet och klickar på länkar till lindekultur-webben.

Mynewsdesk: Drygt en fjärdedel (28%) av alla sidvisningar under första halvåret 2018 kom via bevakningar på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde med alla nyheter direkt när de publiceras. Nyhetsrummet lindekultur.se har 99 egna följeslagare på Mynewsdesk men också tusentals andra följeslagare som är intresserade av kulturnyheter på alla nyhetssidor på Mynewsdesk som är Nordens ledande plattform för digital PR.

Facebook: Resten (21%) av alla sidvisningar under första halvåret 2018 kom via länkar på andra webbplatser - framför allt Facebook och sökmotorer som Googles. Nätverket Lindekultur har 367 följeslagare på Facebook där nyheter från lindekultur.se publiceras direkt samtidigt som andra kulturnyheter från andra kulturnyheter delas.

……………………………….

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg:

För publicering av nyheter, evenemang och kontaktuppgifter - skicka underlag (text och bild) via epost till info@lindekultur.se i god tid (eftersom redaktionen arbetar helt ideellt "när det passar").

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se