”Äntligen får vi spela i Globen”, konstaterar Stefan Jansson framför sommarens spelplats - Ramsbergs Maskiners maskinhall Globen i Ösarhyttan.

​Teaterspektakel i Ramsberg nästa projekt för Bergslagens Spektakelteater

Efter ”Smidda planer” i Löa, ”Siggebohyttans Spektakler” i Siggebohyttan och ”Pappersvalsen” på Frövifors Pappersbruksmuseum planerar Bergslagens Spektakelteater nu för nästa stora teaterprojekt - en föreställningen om Ramsberg och Bergslagen i dåtid, nutid och framtid som spelas sommaren 2020 i maskinhallen Globen i Ösarhyttan (mellan Ramsberg och Stråssa).

Föreställningen - som ännu inte fått något namn - har premiär 27 juni och tanken är att spela minst sju föreställningar fram till 5 juli.

”Det är dags för ett stort teaterspektakel i Ramsbergstrakten som rymmer musik, film, teater och dans”, säger Stefan Jansson som är konstnärlig ledare och regissör för projektet. För många år sedan (1997 och 1998) spelade han själv med i ”Festspelen i Ramsberg” i Ramsbergs kyrka. ”En upplevelse för livet”, enligt Stefan som hoppas på nya upplevelser i sommar.

Ramsberg - centrum eller utkant?

Föreställningen kommer att handla om vad som utgör centrum och vad som är periferi, förklarar Stefan Jansson: ”Bergslagen har för nästan ett ögonblick sedan varit fullständigt livsavgörande för Sveriges framgång och ekonomiska välstånd. Ramsberg har - precis som Bergslagen - utgjort en mittpunkt, ett hjärta, ett centrum. Helt plötsligt utgör Ramsberg världens utkant som bara syns i media genom nedläggningar och besparingar. Vem och vad avgör vad som är mittpunkt och centrum? Kanske kommer vi i föreställningen fram till att just Ösarhyttan är centrum i världen?”

Många historiska personer passerar revy i föreställningen: Krister Klasson Horn af Åminne (rättshaveristen på Gammelbo gård), bergsrådet Daniel Tilas, Lasse-Maja (vår första offentliga trans-person), Elsa Beskow och många fler.

”Vi tar upp bergsbrukens framväxt som var beroende av invandrade finnar, tyskar och valloner - liksom dagens invandring. Vi berör industrialisering och biblioteksuppror. Det blir teater, film, rörelse, sång och musik från olika tider i en svårslagen blandning med en trio musiker som ackompanjerar föreställningen.”

Sommarens teaterscen i Ramsberg - maskinhallen Globen i Ösarhyttan.

• Projektet är ett samarbete mellan Bergslagens Spektakelteater, Ramsbergs Maskiner, ABF och Ramsberg en bygd i Bergslagen.

Vill du också vara med - på eller bakom scen?

Spektakelteaterns ensemble som medverkade i "Pappersvalsen" 2019

Bergslagens Spektakelteater söker intresserade till sommarens teaterprojekt i Ramsberg. ”Är du intresserad av att stå på scen? Eller intresserad av att dansa? Eller sy kostym eller kanske hjälpa till bakom scenen? Ordna med fika, vara publikvärd? Eller något annat? Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, om du har erfarenhet eller inte”.

Förberedelserna är redan i full gång. Repetitionerna börjar i januari för att gruppen sedan tillsammans ska jobba fram föreställningen som har premiär 27 juni med sju föreställningar inplanerade fram till 5 juli. Spelplats för föreställningen är maskinhallen Globen som ligger invid Ramsbergs Maskiner i i Ösarhyttan (mellan Ramsberg och Stråssa).

• För mer information och intresseanmälan - skicka e-post till stefan.jansson@olbf.nu eller ring Stefan Jansson på 0706280620.

Bergslagens Spektakelteater - en amatörteaterförening

Bergslagens Spektakelteater är en amatörteaterförening i Lindesbergs kommun som bildades 2018. Föreningen har medlemmar som är mellan 8-83 år varav de flesta tidigare har medverkat i föreställningarna ”Smidda planer” i Löa (2016), ”Siggebohyttans Spektakler” på Siggebohyttan (2017) och ”Pappersvalsen” i maskinhallen på Frövifors Pappersbruksmuseum (2019) som blev en mycket stor publiksuccé där publiktrycket tvingade fram en extraföreställning.

• För mer information om Bergslagens Spektakelteater -  kontakta föreningens ordförande Björn Johansson (bjorn@danshyttan.se)

Bergslagens Spektakelteater

Amatörteaterförening i Lindesberg