Unga stipendiater vill fortsätta att utvecklas i Lindesberg

Unga stipendiater vill fortsätta att utvecklas i Lindesberg

”Vi trivs i Lindesberg och vill gärna fortsätta att utvecklas i våra yrkesroller här”, säger Emma Thegel (Bergslagens Sparbank) och Sara Berglund (Handelsbanken) som får delta i Rotarys ledarskapsutbildning för unga (RYLA).

De är födda och uppvuxna på samma gata i Lindesberg. De tog studenten på gymnasieskolan i Lindesberg och spelade handboll i LIF Lindesberg. De utbildade sig på Örebro universitet – fast med olika inriktningar. Nu bor och arbetar de båda i Lindesberg.

Sara Berglund är företagsrådgivare på Handelsbanken i Lindesberg.
Emma Thegel är rådgivare för privatkunder på Bergslagens Sparbank i Lindesberg.

De trivs med sina arbeten och de har båda ambitionen och drivkraften att utvecklas i sina yrkesroller.
”Därför är det jätteroligt att genom Rotary få delta i en sådan här ledarskapsutbildning för yrkesverksamma ungdomar från andra branscher och orter”, menar de båda.

Jobbade extra under studietiden
Efter studenten på Lindeskolan läste Sara Berglund företagsekonomi på Örebro universitet. Samtidigt jobbade hon extra på Handelsbanken i Örebro och fick efter examen arbete på Handelsbanken i Lindesberg – först som vikarie och därefter som fast anställd.
”Ett intressant, roligt och stimulerande jobb”, säger Sara som har en personlig utvecklingsplan för sin karriär inom Handelsbanken:
”Jag kan absolut tänka mig ett jobb på annan ort men vill gärna bo kvar i Lindesberg", säger hon och ser goda möjligheter till detta: "På mindre än en timmes resväg från Lindesberg når man många av våra kontor - men det förutsätter bra pendlingsmöjligheter”.

Tog en annan väg till bankjobbet
Emma Thegel tog en annan väg till bankjobbet i Lindesberg.
Efter studenten på Lindeskolan pluggade hon vidare på Örebro universitet med inriktning på personalansvar inom social omsorg samtidigt som hon jobbade som personlig assistent.
Under studietiden bildade hon familj och fick två barn – och det var slumpen som gjorde att hon började på Bergslagens Sparbank.
”Jag såg en platsannons, sökte och trodde aldrig att jag skulle få jobbet”, berättar Emma.
Hennes starka drivkraft att lära sig nya saker och hennes goda ledarförmåga – bland annat som handbollstränare – öppnade vägen till jobbet som rådgivare till bankens privatkunder.
”Jättekul att få ett roligt och utvecklande jobb samtidigt som det ger mig möjligheten att få bo kvar i Lindesberg”, säger hon.

...................................................

RYLA (Rotary Youth Leadership Award) är Rotarys ledarskapsutbildning för ungdomar i åldern 18-30 år. Utbildningen syftar till att ge deltagarna ökad insikt och förståelse kring vad ett aktivt ledarskap innebär för framtidens ledare. Seminariet syftar också till att öka deltagarnas självkännedom och utveckla de egna kompetenserna hos varje person.

Lindesbergs Rotaryklubb delar varje år ut ett RYLA-stipendium som innebär att stipendiaten på klubbens bekostnad får delta i utbildningen som i år hålls 20-22 april för deltagare från Västmanlands, Örebro och Värmlands län. Årets RYLA-stipendiater är Sara Berglund och Emma Thegel. Tidigare RYLA-stipendiater i Lindesbergs Rotaryklubb har varit Jonas Larsson (2008), Masoud Sultani (2009), Lisa Ardesjö (2010) och Rickard Träff (2011).

.............................................................................

● Detta är en nyhetskanal i det digitala och sociala medielandskapet för att marknadsföra Lindesberg som den bästa platsen att leva, bo och verka i.  ● Lindesberg - "Bergslagens huvudstad" - är centralorten i Lindesbergs kommun, Örebro län. Staden är belägen vid Lindesjön ca 40 km norr om Örebro och har 9.149 invånare (2010-12-31). ● För alla som redan gillar Lindesberg finns "Gilla Linde" på Facebook ●