Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 19)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 19)

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

LindeDagen - en välbesökt folkfest

Foto: Sara Eidevald - från Lindesbergs kommuns Facebook-sida >>

Invigning av Generationsparken (bilden). Smakprover på världens mat i Lindesberg. ”Lilla Almedalen” med debatter inför EU-valet. Och ett tekniktält med chans att vinna en elcykel. Det var några av inslagen på LindeDagen 2019 då mer än 110 utställare presenterade det mesta av det bästa med Lindesberg under trivsamma (men kalla och blåsiga) former efter Strandpromenaden.

11 maj: Opera på bio: Vårterminens sista föreställning - och programmet för nästa säsong

Lördag 11 maj kl 18:00 visas vårterminens sista Opera på bio-föreställning på Folkets Hus Bio i direktsändning från Metropolitan-operan i New York - Francis Poulencs ”Karmelitsystrarna”. Samtidigt presenterar Lindesbergs Filmstudios operasektion programmet för kommande säsong med flera klassiker och en operamusikal.

11-12 maj: Kyrkbergets Vänner: Gökotta och Kyrkbergets Dag

Under LindeVeckan bjuder föreningen Kyrkbergets Vänner in till flera aktiviteter - onsdag 8 maj till LindeDagen, lördag 11 maj till Gökotta på Kyrkberget och söndag 12 maj till Kyrkbergets Dag. Föreningen vill rädda Kägelbanan och tillsammans med andra föreningar skapa liv och erbjuda aktiviteter på Kyrkberget i Lindesberg.

15 maj: Hembygdsföreningen för bussutflykt till Nobels Karlskoga

Lindesbergs Hembygdsförening gör en bussutflykt för föreningens medlemmar och andra intresserade till Karlskoga, där ett besök vid Nobelmuseet vid Björkborns herrgård blir huvudnumret. Under resan görs även ett kort stopp i Viker för att titta närmare på Skrekarhyttans ruin samt besöker Skogskyrkogården i Karlskoga och kulturcentret Berget i Degerfors. Resan kostar 300 kronor person, och då ingår såväl bussresa som inträdet till Nobelmuseet.

17-18 maj: Konstfrämjandets skolprojekt i Lindesberg presenteras på utställning i Stripa

Den 17-18 maj är det vernissagehelg i Stripa Gallerirum och Gränseskogen för »tag mitt andetag iväg« - en utställning av Hanna Wildow och elever från 7:e klass i Storå skola som resultatet av Konstfrämjandet Bergslagens projekt ”Bortom de blå bergens”.

19 maj: Ännu mer att berätta om dragspelaren Pepparn

Efter flera fullsatta föreställningar om Leif ”Pepparn” Pettersson - varav den senast i Lindesberg 27 mars - sätter Lindesbergs Hembygdsförening nu punkt. Men Per Zetterlund och hans medhjälpare har ännu mer att berätta - bland annat 19 maj då Gusselby Hembygdsförening bjuder in till helgdagskväll vid Pepparns koja.

Lindesbergs kommun om förslaget till regional kulturplan

”De visioner för 2030 som finns om en hög och jämlik livskvalitet med en kulturell infrastruktur i hela länet och där vikten av både spets och bredd betonas är mycket bra - men för att nå dit är det viktigt med rätt prioriteringar och att fatta rätt beslut”, föreslås Lindesbergs kommun skriva i sitt remissvar till förslag till regional kulturplan 2020-2023.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• ”Mini-grafik - det stora i det lilla” i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek med verk av 25 medlemmar i Örebro läns grafikgrupp - pågår till 5 juni. Läs mer på lindekultur.se>>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

På gång den kommande veckan:

• 11 Maj 10:00: Bergslagsträffen - en frimärks- och vykortsmässa: Sandströmska, Banvägen 26 (ingång från baksidan), Lindesberg
  • 11 Maj 13:30: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Bygdeträff i Spannarboda
  • 11 Maj 18:00: Opera på bio: Karmelitsystrarna: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 12 Maj 11:00: Gusselby Hembygdsförening: Vårmarknad: GHF-lokalen, Gusselby
  • 12 Maj 15:00: Kyrkbergets Vänner: Kyrkbergets Dag: Kyrkberget, Lindesberg
  • 14 Maj 19:00: Lindeskolan: Konsert och utställning: Lindeskolans aula, Lindesberg

• 15 Maj 08:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Bussutflykt Lindesberg-Karlskoga
  • 15 Maj 19:00: Linde Bergslags Kammarkör: Vårkonsert: Kulturum, Lindeskolan, Lindesberg

• 16 Maj 16:00: Ramsbergs Kulturcentrum: Bok- och plantbytardag

• 17 Maj 11:00: Konstfrämjandet Bergslagen: Vernissage på skolprojekt: Gallerirum, Stripa gruvmiljö
  • 18 Maj 16:00: Konstfrämjandet Bergslagen: Vernissage på skolprojekt: Gränseskogen och Stripa Gallerium
  • 18 Maj 17:00: Konsert: Andra ord möter Soulmill: Lindeskolans aula, Lindesberg

• 19 Maj 11:00: I samma båt - en musikal om Noas ark: Guldsmedshyttans kyrka

• 19 Maj 15:00: Gusselby Hembygdsförening: Helgdagskväll vid Pepparns koja (skyltat från Stråssavägen Mittjärnsfallet)

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se