Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 13)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 13)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Årets april-skämt: Prova på att vara beslutsfattare i Lindesberg

1 april 2021: Testa dina kunskaper om den kommunala demokratin i Lindesberg - och delta i utlottningen av platser i ett samverkansforum med möjlighet att påverka kommunpolitiken. Denna unika möjlighet att få prova på att vara beslutsfattare var årets april-skämt i denna nyhetskanal. Läs mer på lindekultur.se >>

Tidigare aprilskämt på lindekultur.se som alltid är först med nyheterna - innan de ens har blivit nyheter…

Nytt sommaräventyr med Hyttans Hemligheter i Löa hytta

Efter ett pandemi-uppehåll förra sommaren återkommer Hyttans Hemligheter med ett nytt sommaräventyr i Löa hytta med premiär 9 juli och föreställningar till 1 augusti. "Vi har lärt oss, anpassat oss och ser hoppfullt på framtiden", meddelar Hyttans Hemligheter och välkomnar till sommarens äventyr - "Mysteriet med det gyllene ägget". Läs mer på lindekultur.se >

Allan Runefelts skulptur flyttas till Lindesbergs lasarett

Allan Runefelts bronsskulptur "Pelle" flyttas från före detta vårdcentralen i Lindesberg (som nu byggs om till bostäder) till parken vid Lindesbergs lasarett. Region Örebro län ville överlåta skulpturen till Lindesbergs kommun som dock tackade nej varför statyn flyttas till en ny plats. Läs mer på lindekultur.se

Insamling påbörjad till stödkassa för att rädda Järle kvarndamm

Mark- och miljödomstolen ger Naturvårdsverket rätt att riva ut Järle kvarndamm. Sakägare och berörda organisationer överväger att överklaga domen. Därför har Jerle Stadsförening startat insamling till en stödkassa för juridisk hjälp och övriga omkostnader i arbetet med att stoppa utrivningen. Läs mer på lindekultur.se

Ny regional webbsida stöttar besöksnäringen med utvecklingsinsatser

Nu sjösätter Region Örebro län sidan orta.reginorebrolan.se. Här kan företag och föreningar inom besöksnäringen ta del av allt från utbildningar, seminarier och stöd till olika typer av rådgivning för att stärka sitt företagande. Läs mer på lindekultur.se >>

Patrik Andersson tog Månadens Bild på temat Energi & Ljus

Patrik Anderssons bild från Oppboga där "kraften finns i vattnet och ljuset i solen" fick flest röster från allmänheten i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg och är därmed Månadens Bild i mars på temat Energi & Ljus. Patrik Anderssons bild fick 50 av 101 röster. Läs mer på lindekultur.se >>

Sol & Värme temat för fjärde omgången i Fotografera Ditt Lindesberg

Vad betyder Sol & Värme i Lindesbergs kommun för dig? Välj ut din bästa bild och skicka in ditt tävlingsbidrag senast 11 april för att delta i fjärde omgången av Fotografera Ditt Lindesberg - en fototävling för alla fotointresserade. Läs mer på lindekultur.se >

Ladda upp din bild på Fotoklubbens tävlingssida där du även kan se vilka tävlingsbidrag som hittills kommit in. Läs mer på Fotoklubbens tävlingssida >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Bergslagens Spektakelteater: Premiär 23 april för Hoffmanns Droppar

Lindesbergs Hembygdsförening: Årsmötet flyttat till hösten

Styrelsen för Lindesbergs Hembygdsförening har beslutat att flytta fram årsmötet till söndagen den 19 september. Årsmötet skulle preliminärt ha hållits den 25 april i Kristinakyrkan, men på grund av restriktionerna under corona-pandemin är detta inte möjligt. Stadsvandringen som skulle hållits lördagen den 17 april har också blivit inställd. Förhoppningsvis kan föreningen under sommaren hålla öppet i föreningslokalen i Blombergska gården och vid skolmuseet i Munkhyttan. Läs mer på hembygd.se >>

Arne Johnsson hyllas i NA för sin comeback

Zoetrop är Arne Johnssons första lyriksamling sedan 2012, den femtonde i ordningen. Tidigare vinnare av bland annat NA:s kulturpris och Bellmanpriset gör den hyllade poeten från Lindesberg en imponerande återkomst, skriver NA:s recensent Linda Mankefors. Läs mer på na.se >>

Påskkärringarna har landat i centrala Lindesberg

Med mycket enkla medel har personalen på Samhällsbyggnad Bergslagens avdelning gata, park och idrott satt sin påskprägel på två av Lindesbergs cirkulationsplatser. Tidigt på måndagsmorgonen skred man till verket och placerade ut skapelserna för allmän beskådan. Läs mer på lindenytt.com >>

Turistbyrån i Lindesberg fortfarande en öppen fråga

Tiden går fort mot sommaren men det är fortfarande inte bestämt hur Lindesbergs kommun ska hantera sin turistbyråverksamhet i år. – Målet är att et är klart innan april, säger kulturchef Kristina Öster. Läs mer på na.se >>

"Inspirerande att skulptera med motorsågen"

Just nu tycker motorsågsskulptören Johan Axel Sandström att han är ganska lyckligt lottad. – Jag har en jättestor beställning av träskulpturer till Örebro kommun och många från andra kunder. Det ger mig arbete i ett kvartal framöver, säger han. Läs mer på na.se >>

OpenArt i Örebro söker administratör/produktionsassistent

Vill du vara med i planerandet och utförandet av OpenArt 2022 i Örebro? OpenArt söker en administratör/produktionsassistent med erfarenhet av att arbeta med kulturproduktion; "Du kommer att arbeta nära OpenArts basteam och stötta verksamhetens olika områden genom hela utställningsprocessen - som ett administrativt stöd i produktionsarbetet inför och under utställningen 2022, samt i utveckling och planering av programverksamhet och koordinering av samarbetsprojekt. Läs mer och ansök senast 6 april >>

Nya utställningar på Galleri Astley

Galleri Astley i Uttersberg uppmärksammar Pierre Olofsson och Karl Axel Pehrson - två konstnärer som båda föddes för 100 år sedan och som galleriet samarbetade med under många år tills deras bortgång. I galleriet visas verk av Pierre Olofsson (1921-1996) - måleri, teckning, skulptur och grafik. I konstmuseet visas verk av Karl Axel Pehrson (1921-2005) - måleri, teckning, skulptur och grafik. Utställningarna pågår t.o.m. 25 april. I grafikverkstaden visas nya seriegrafier av konstnären Lars Arvidsson. Galleri Astley har öppet måndag-fredag 10-18; lördag-söndag 11-17. Läs mer på galleriastley.com >>

Örebro län får tre danskommuner 2021-2023

Askersunds kommun kommer från september 2021 och två år framåt vara en av Örebro läns tre danskommuner. Det innebär bland annat att kommunen får bidrag från Region Örebro län för att arrangera exempelvis föreställningar, workshops och publiksamtal. Det är Region Örebro län som inom ramen för sitt utvecklingsprojekt Ansats har gett Askersund, Degerfors och Hällefors möjlighet att bli danskommun under en tvåårsperiod. Läs mer i pressmeddelande >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Påsktips från Lindesbergs Stadsbiblotek:

Bibliotek: Öppettider från 1 mars på biblioteket i Lindesberg: måndag 9-15; tisdag 12-19; onsdag stängt; torsdag 12-19; fredag 9-18; lördag 10-14; söndag stängt. Senare tillkommer meröppet 7-22 varje dag då biblioteket har möjlighet att ha den tjänsten igen. Biblioteken i Fellingsbro, Frövi och Storå är öppna enbart en dag per vecka. Läs mer på bergslagsbibblan.se >>

Lindesbergs Bio: Stängt med anledning av de lokala allmänna råd som införts i Örebro län för att förhindra spridning av Corona-pandemin.

Utställningar

Lindesbergs Hembygdsförenings miniatyrstad: Guidade visningar i föreningslokalen i Blombergska gården på lördagar - men bara för fem privatpersoner i taget. Boka tid för egen visning genom 0703306549 (Cicki Eriksson) eller skicka mail till lindefh@telia.com.

Vinter på 1920-talet i skyltfönster: Lindesbergs Hembygdsförening visar hur det såg ut i Lindesberg för 100 år sedan i skyltfönstren på Blombergska gården, Kungsgatan 48, Lindesberg. Just nu visas vinter på 1920-talet - därefter kommer föreningen att följa de fyra årstiderna och ändra innehållet under året. Det blir något att se fram emot, meddelar Lindesbergs Hembygdsförenin

Se gamla bilder från Lindesberg på corona-säkra sätt: Lindesbergs stadsbibliotek erbjuder nu nya corona-säkra sätt att se gamla bilder från Lindesbergs kulturhistoriska arkiv - dels som bildspel på bildskärm i bibliotekets fönster ut mot Kungsgatan, dels som bildserier på kulturenhetens instagram-sida. Därmed behöver du inte gå in i biblioteket för att se dessa intressanta bilder. Läs mer på lindekultur.se >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se