Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 23)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 23)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Arne Johnsson får Doblougska priset av Svenska Akademien

Arne Johnsson - poet och litteraturkritiker bosatt i Lindesberg - har tilldelats Doblougska priset 2021 av Svenska Akademien. Priset utgår ur Stiftelsen Doblougska fonden och utdelas ”för understödjande av svensk och norsk skönlitteratur samt litteraturhistorisk forskning”. Läs mer på lindekultur.se >>

Millan Baeckström - årets kulturstipendiat i Lindesbergs kommun

Millan Baeckström - med rötter i Fellingsbro och den kommunala kulturskolan - har tilldelats Lindesbergs kommuns kulturstipendium 2021. Kulturstipendiet - liksom byggnadspriset och föreningsledarstipendiet - delades ut digitalt på nationaldagen 6 juni. Läs mer på lindekultur.se >>

Teater- och musikprojekt i Lindesberg får stöd genom ”Kulturens kapillärer”

Bergslagens Spektakelteater får 70.000 kr och Frövifors Musikkår får 5.000 kr i stöd från ”Kulturens kapillärer” - ett projekt som pågår under hela 2021 och stöttar det lokala kulturlivet under coronakrisen och i en återuppbyggnadsfas. Totalt har projektet delat ut 8 miljoner kronor till 216 projekt i hela landet genom Ideell Kulturallians. Läs mer på lindekultur.se >>

Arv till Lindesbergs kommun ger mer kultur i Guldsmedshyttan och Storå

Lindesbergs kommun har via ett testamente fått tillgång till pengar som ska användas till kulturella aktiviteter i Guldsmedshyttan och Storå. En stiftelse ska nu skapas för att sedan kunna tillse att pengarna används enligt testamentets vilja. Läs mer på lindekultur.se >>

Torbjörn Hahne först ut som sommarens utställare på Perssons Magasin

Lördag 12 juni öppnar Perssons Magasin i Västra Löa för säsongen - och först ut av sommarens utställare är Torbjörn Hahne som ställer ut till 8 juli med vernissage 12 juni kl 11-16. Torbjörn Hahne kommer från Dalarna och är utbildad vid Konstfack i Stockholm. Han har vidareutbildning inom glas- och emaljkonst. Läs mer på lindekultur.se >>

Örebro läns museum satsar på bergslagens historia i sommar

I sommar tar Örebro läns museum ett samlat grepp på bergslagens förflutna. En ny utställning – Boom i bergslagen - öppnar på Örebro slott. En annan del av denna spännande månghundraåriga historia finns att upptäcka kring natursköna Siggebohyttans bergsmansgård. Och runt om på olika platser i bergslagen dyker miniutställningar upp som förklarar och ringar in varför denna historia är så viktig att berätta och bevara. Läs mer på lindekultur.se >>

Boom i Bergslagen på Örebro slott invigs digitalt

Lördag 12 juni kl 12:00 invigs "Boom i Bergslagen" - årets sommarutställning som Örebro läns museum visar på Örebro slott. Invigning är digital och sänds 12 juni från Örebro slott kl 12.00 på länsmuseets Facebook-sida. Läs mer på lindekultur.se >>

Berättar- och musikkväll om Näcken med Jeanette Lindmark

Torsdag 17 juni kl 18.00 kommer Jeanette Lindmark - folkmusiker i Lindesberg - att ha en berättar- och musikkväll i Pershyttan om "Näcken - inte bara en naken man". Hon kommer att berätta om näckens olika gestaltningar i Bergslagen och spela näckpolskor på fiol. Läs mer på lindekultur.se >>

Trapphus i Örebro nu utsmyckade av Marianne Degerman

Marianne Degerman - grafiker, målare och skulptör i Lindesberg - har nu sina fem akrylmålningar klara och monterade i trapphuset i en ny hyresfastighet på Södra Ladugårdsängen i Örebro. Hon har på uppdrag av det privata bygg-och fastighetsbolaget Botrygg svarat för den konstnärliga utsmyckningen av trapphuset. Läs mer på lindekultur.se >>

LindeDagen flyttas fram igen - nu till 18 maj 2022

LindeDagen flyttas fram till onsdag 18 maj 2022, meddelar arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb efter kontakt med polisens tillståndsenhet och regionens smittskyddsenhet. Det är fjärde gången som LindeDagen måste flyttas på grund av Corona-pandemin. LindeDagen skulle ha genomförts för sjätte året i rad onsdag 13 maj 2020 men flyttades först fram till 26 augusti 2020, därefter till 12 maj 2021, därefter till onsdag 1 september 2021 - och nu till onsdag 18 maj 2022. Läs mer på lindekultur.se >>

Ytterligare ekonomiskt stöd till länets kulturliv

Under det senaste året har Region Örebro län delat ut olika typer av ekonomiskt stöd till de kulturella verksamheter som drabbats hårt av pandemin. Men behovet är fortsatt stort och vid kukturnämndens senaste sammanträde fördelades ytterligare cirka 7,7 miljoner kronor. Läs mer på lindekultur.se >>

Region Örebro län vill stärka pojkars kulturutövande

Undersökningar visar att kvinnor tar del av kultur i högre utsträckning än män och flickor i högre grad än pojkar. Barn och ungas kulturvanor påverkas också av föräldrarnas utbildningslängd. Därför satsar Region Örebro läns kulturnämnd en halv miljon kronor på att stärka pojkars deltagande i kulturaktiviteter. Utlysning för organisationer och kulturskapare i länet öppnar hösten 2021. Läs mer på lindekultur.se >>

Dans för hälsa - ett projekt som stärker tjejer i Nora

Med start i augusti kommer tjejer i Nora kommmun på högstadiet och gymnasiet erbjudas "Dans för hälsa" - en möjlighet att dansa utan krav på prestation. Satsningen är ett samarbete mellan Nora kommun och Studiefrämjandet via ett projekt med Region Örebro län. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Flytande konsert med Martin Almgren även i år

Det blir en efterlängtad repris av förra årets stora folkfest, den flytande konserten med Martin Almgren ute på sjön Råsvalen. Även i år är det eldsjälen Per Sander som står för arrangemanget, där hans enorma flotte återigen agerar scen för konserten. Den flytande konserten äger rum den 17 juli, klockan 18.00, ute på Råsvalens vatten i höjd med Lövåsen. Precis som förra året är konserten gratis, men frivilliga sjöbidrag tas tacksamt emot. Läs mer på lindenytt.com >>

Bergslagens Spektakelteater meddelar: Solen lyser och biljetterna till Riddare-Kandidaten 29 juni-3 juli är snart slutsålda (premiären 29 juni fullbokad). Boka dina biljetter idag! www.spektakelteatern.se/biljetter

Hyttans Hemligheter meddelar: En månad till årets sommarpremiär! Och nu har biljettkiosken öppnat och du kan säkra din plats på sommaren teateräventyr i Löa på hyttanshemligheter.se/biljetter >>

Linde bergslags församling meddelar: Alla avsnitt av digitala församlingsaftnar går nu att se i efterhand på församlingen hemsida. 17 juni kommer ett bonusavsnitt där John Jäderqvist berättar om sitt liv och sin uppväxt i Lindesberg på 50-talet. Detta avsnitt är förinspelat. Se alla avsnitt här >>

Monica Lehn Domnicks text nummer 153 sedan 2005 på den s k Runstenen, central plats, Lindesberg.

Vem ska få årets regionala kulturstipendium?

Under coronapandemin är uppmuntran till länets kulturaktörer av extra stor betydelse. Därför har Region Örebro län beslutat att i år dela ut sex stipendier och att höja summan till sammanlagt 90.000 kronor. Både grupper och enskilda kulturutövare kan söka stipendiet eller bli nominerade. Skicka in din ansökan eller nominering senast den 30 juni på www.regionorebrolan.se/kulturstipendium >>

Öppen utlysning för konstnärer i interregionalt samarbete: Med en önskan om att få större spridning i inköpen till konstsamlingarna samarbetar regionerna Örebro, Västmanlands, Gävleborgs, Sörmlands, Uppsala och Värmlands län för att nå ut till fler konstnärer. Regionerna bjuder in till en öppen utlysning för yrkesverksamma konstnärer i länen. Det innebär att konstnärer genom en och samma ansökan har möjlighet att bli inköpta av flera regioner och bli representerade i offentliga konstsamlingar. Läs mer på www.regionorebrolan.se/konstutlysning >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Lindesbergs Bio har öppnat för filmvisningar

Efter ett långt pandemi-avbrott har Besök Linde AB öppnat Lindesbergs Bio för vanliga filmvisningar med restriktionen att tillåta upp till 50 personer på biografens föreställningar. Se aktuellt bioprogram på lindesbergsbio.se >> >>

12 juni: Siggebohyttans Bergsmansgård öppnar för sommaren >>

12 juni: Perssons Magasin öppnar för sommaren >>