Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 41)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 41)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Kapell Malén inleder kammarmusikserien ”Bergslagen i världen”

Lördag 14 oktober kl 16:00 inleder Kapell Malén "Bergslagen i världen - konserter med gott & blandat" på Åkerby herrgård. Det är Nora/Bergslagens kammarmusikförening som bjuder in till en ny kammarmusikserie med tre konserter under hösten 2023 och förhoppningsvis två under våren 2024. Läs mer på lindekultur.se >>

Om människor och hus på höstfest i Öskebohyttan

Lördag 14 oktober kl 18:30 bjuder Öskebohyttans Kultur- och Missionsförening in till Höstfest i Öskebohyttans Missionshus. Stig Johansson berättar till musik av Kjell Eliasson om människor som gjort intryck och om hus där människor mötts. Syjuntan serverar kaffe med dopp. Entré inklusive fika: 100 kronor vilket går till underhåll av huset. Läs mer på lindekultur.se >>

Konsert med 90 sångare och musiker i Nora och Arboga

Två körer (Nora kyrkokör och Näsby Fellingsbro kyrkokör) och en orkester (Bergslagens kammarsymfoniker) - totalt 90 sångare och musiker - framför "Requiem" av Gabriel Fauré och klassiska pärlor av Bach, Händel, Mozart och Lloyd Webber i Arboga 14 oktober och Nora 15 oktober. Läs mer på lindekultur.se >>

Banned Books Week: Boksamtal och sagostund i Lindesberg

Banned Books Week uppmärksammas av Lindesbergs Stadsbibliotek med tre boksamtal under veckan om förbjudna böcker (Bröderna Lejonhjärta, The Hate U Give och Djurens gård) samt en sagostund med förbjudna böcker (lördag 14 oktober kl 11-12). Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Konstförening: Prova på glasblåsning

Söndag 15 oktober kl 10-15 bjuder Lindesbergs Konstförening in sina medlemmar att lära sig om glasblåsning och att själva prova på i Nina Christensens hytta i Bröstorp, Nora. Deltagarantalet är begränsat till 15 - turordning gäller i anmälan via mejl till Rainer Hickisch: rainer@hickisch.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Bergslagernas Spelmansgille bjuder in till konsert med "Låtarna vi ärvde"

Söndag 15 oktober kl 16:00 bjuder Bergslagarna Spelmansgille in till "Låtarna vi ärvde: Strövtåg i ord och ton" - en konsert med folkmusik från våra trakter i nuvarande Spelmansgillets version av de gamla låtarna. Konserten hålls i Kristinakyrkan i Lindesberg med fritt inträde. Läs mer på lindekultur.se >>

Arne Johnsson om sitt Lindesberg och dikterna som blev

Torsdag 19 oktober kl 19:00 bjuder Lindesbergs Hembygdsförening in till föredrag med Arne Johnsson som berättar om sitt Lindesberg och dikterna som blev. Föredraget med titeln "Gator, hus och poesi" hålls i Kristinakyrkan i Lindesberg och är öppet för alla intresserade - alltså inte bara medlemmar i Hembygdsföreningen. Läs mer på lindekultur.se >>

Mats Bergström ger hemma-hos-konsert på Willbod

Lördag 21 oktober kl 14:00 gästas Willboda i Spannarboda av Mats Bergström - en folkkär och uppskattad gitarrist med en bred repertoar. Willboda är en bergslagsgård med anor från 1728 som varit en av Spannarbodas stora gårdar. Idag ör det Malin och Björn Tångbergs privatbostad som öppnas för hemma-hos-konserter med begränsar antal platser. Läs mer på lindekultur.se >>

"Dead Man Walking" - säsongens första direktsända Met-opera på bio i Lindesberg

Lördag 21 oktober kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudios Operasektion säsongens första direktsända opera från Metropolitan Opera i New York på Lindesbergs Bio (Folkets Hus). Joyce DiDonato är stjärnan i "Dead Man Walking" - en opera som bygger på syster Helen Prejeans memoarer som handlar om hennes kamp för en dömd mördares själ. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Riksteaterförening visar "Kejsaren av Portugallien" i Vedevåg

Söndag 22 oktober kl 17:00 presenterar Lindesbergs Riksteaterförening "Kejsaren av Portugallien" - en musikalisk dramatisering av Selma Lagerlöfs klassiker där musiken och en cellist har en av huvudrollerna. Föreställningen - som visas på Wedevågs Teater - är en berättelse om kärlek och längtan, om glädje och sorg, om att vara människa. Läs mer på lindekultur.se >>

KNÖL-revyn - ett kulturprojekt som nu tar plats på scener

KNÖL-revyn med deltagare från de fyra kommunerna i norra Örebro län ger fyra föreställningar på fyra orter i oktober - Nora 14 oktober, Hällefors 15 oktober, Bångbro 21 oktober och Nyckelby 22 oktober. Projektet har pågått sedan 2021 och materialet har de deltagarna skrivit själva. Läs mer på lindekultur.se >>

Nya öppettider för utställning och arkiv i Stråssa

Stråssa Byförenings uppskattade affischutställning om "Stråssa gruva 500 år" och arkivet med foton och texter om byns senaste 100 år i föreningens lokal Navet i Stråssa hålls båda öppna för besökare kl 13-16 sista lördagen varje månad med början 28 oktober. Fri entré. Läs mer på lindekultur.se >>

Bergslagens Slöjdare bjuder in till Hantverksmässa i Lindesberg

Lördag 4 november kl 10-16 bjuder Bergslagens Slöjdare in till föreningens årligen återkommande Hantverksmässa i Lindesberg där medlemmarna presenterar sig och säljer sina alster. Mässan hålls i Spegelsalen i Lindesberg Arena. "Föreningen firar 40-årsjubileum i år och det känns extra festligt", meddelare Anette Nordberg - för tillfället ordförande i föreningen. Läs mer på lindekultur.se >>

Backa Studios och William Long kan få regionalt utvecklingsstöd till filmproduktioner

Backa Studios i Vedevåg och William Long i Löa föreslås på kommande sammanträde med Region Örebro läns kulturnämnd (17 oktober) att beviljas utvecklingsstöd för sina respektive filmproduktioner - 150.000 kronor för "Svenskjävlar" respektive 100.000 kronor för "JORD". Läs mer på lindekultur.se >>

Bergslagsbibblan fortsätter att utvecklas genom regional bibliotekssamverkan

Folkbiblioteken i nio kommuner i Örebro län (däribland Lindesberg) vill genom projektet Bergslagsbibblan undersöka möjligheterna till ett fördjupat samarbete genom att skapa en gemensam bibliotekskatalog och bibliotekswebb. Projektet fick 2021-2022 totalt 500.000 kronor i utvecklingsmedel från Region Örebro läns kulturnämnd - och nu föreslås ytterligare 350.000 kronor i bidrag till tredje delen i projektet. Läs mer på lindekultur.se >>

Fortsatt regional satsning på Scenkonst utanför tätort

Att scenkonsten kommer till landsbygden och inte stannar i staden bidrar till en demokratisk medborgerlig rättighet och ökar jämlikheten i länet, enligt Region Örebro läns kulturnämnd som på kommande sammanträde (17 oktober) väntas ge ett fortsatt stöd för projekter Scenkonst utanför tätort. Läs mer på lindekultur.se >>

Nytt försök få biblioteksplanen för Lindesbergs kommun antagen

Måndag 16 oktober sammanträder Kommunfullmäktige i Lindesberg för att bland annat anta Biblioteksplan för 2023-2026. Biblioteksplanen skulle efter flera års försening ha antagits av Kommunfullmäktige i april 2023 - men det blev återremiss för att utreda möjligheterna att utöka de bemannade öppettiderna på folkbiblioteksfilialerna. Läs mer på lindekultur.se >> Läs mer i kallelse till Kommunfullmäktige 2023-10-16 >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Anmälan till Vinterspår 2024 har öppnat

Nu har Lindesbergs kommun öppnat anmälan till Vinterspår! Du är hjärtligt välkommen att delta under Vinterspårs helgen 2-3 mars. "Tillsammans gör vi Vinterspår till en fin upplevelse. Så - börja fundera på vad du vill göra och tillsammans med vilka. Överraska besökarna!" Sista dag för anmälan är 5 november. Läs mer på lindesberg.se/vinterspar >>

Idrottsföreningar får bidrag för att marknadsföra Lindesberg

Fem föreningar inom elitidrott får fortsatt marknadsföringsbidrag från Lindesbergs kommun för marknadsföring av platsvarumärket Lindesberg år 2024, enligt beslut i Kommunstyrelsens arbetsutskott. Läs mer i protokoll >>

Kommunfullmäktige i Lindesberg sammanträder

Den 16 oktober kl 17:00 sammanträder Kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun i Lindeskolans aula, Lindesberg. Dagordning finns på kommunens digitala anslagstavla >> Under Allmänhetens frågestund har allmänheten möjlighet att ställa frågor till kommunledningen. Allmänhetens frågestund startar ca kl.18.15 eller som sista punkt i dagordningen om sammanträdet slutar innan kl.18.15. Skicka gärna in dina frågor i förväg till kommun@lindesberg.se. Webbsändning från sammanträdet startar cirka kl. 17.00 via YouTube >>

Trollrallyt söker medarrangörer till 2024

Är du - eller känner du någon som kan vara - intresserad av att hjälpa till att arrangera lådbilstävlingen Trollrallyt i Lindesberg nästa år? Skolklass, förening, företag eller några eldsjälar - hör av er till trollrallyt@lindeportalen.se för mer information. Läs mer på Trollrallyts Facebook-sida >>

Örebroregionens turismpris går till Matresan i Örebro län

Matresan i Örebro län har tilldelats Örebroregionens Turismpris 2023 med motiveringen: "Genom att utveckla en matmarknad till en resa där kunderna besöker producenterna, istället för tvärtom, skapades ett evenemang som både blev enklare att arrangera och enklare för producenterna att delta på. Ett evenemang där besökarna samtidigt får möjlighet att uppleva mer av Örebro län och upptäcka platser som de kanske annars aldrig skulle besöka." Läs mer i pressmeddelande >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Två evenemangskalendrar blir en från årsskiftet

Evenemangskalendern på visitlindesberg.se kommer från årsskiftet att ersätta evenemangskalendern på LindeKultur. Därför rekommenderar LindeKultur alla som arrangerar publika evenemang i Lindesberg att redan nu börja skicka uppgifter om kommande evenemang även till visitlindesberg.se. Läs mer på visitlindesberg.se/evenemang >>

Lindesbergs kommuns nya besökswebb visitlindesberg.se erbjuder invånare och besökare tips och inspiration om Lindesbergs kommuns naturupplevelser, besöksmål och evenemang. Alla som arrangerar publika evenemang i Lindesberg erbjuds möjlighet att synas i besökswebbens evenemangskalender. Läs mer på visitlindesberg.se >>

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>