Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 44)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 44)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Jubilerande Bergslagens Slöjdare håller Hantverksmässa i Lindesberg

Lördag 4 november kl. 10-16 bjuder Bergslagens Slöjdare in till föreningens årligen återkommande Hantverksmässa i Lindesberg där 15-20 medlemmar presenterar sig och säljer sina alster. Mässan hålls i Spegelsalen i Lindesberg Arena. Läs mer på lindekultur.se >>

Räkna med ös på rock'n'roll-show i Lindesberg

Fredag 3 november kl 19:30 blir det rock'n'roll-show i Lindeskolans aula, Lindesberg. I showen ”Från Elvis Presley till Jerry Williams” bjuds publiken på rock'n'rollens gigantiska låtskatt under en och en halv timma. Läs mer på lindekultur.se >>

Jeaff & Jon Miljon håller workshop på Kulturskolan Garnalia i Lindesberg

Tisdag 7 november kl 17:30-19:30 bjuder Kulturskolan Garnalia, Studieförbundet Vuxenskolan och Pennysound Studio in till "Beats & Texter" med Jeaff & Jon Miljon i Lindesberg - en spännande workshop i hur man skapar sitt eget beat och skriver bra och intressanta låttexter och melodier. Det är gratis att delta men föranmälan krävs. Läs mer på lindekultur.se >>

"Den tysta flickan" - höstterminens sjätte filmstudio-film i Lindesberg

Torsdag 9 november kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio höstterminens sjätte film på Lindesbergs Bio - "Den tysta flickan". "Vacker och meditativ resa i en till en början kärlekslös värld. Colm Bairéads långfilmsdebut "Den tysta flickan" är hypnotisk, känsloladdad, och så oerhört skickligt berättad." Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Riksteaterförening: The Room - en berättelse om två dansare

Lördag 11 november kl 18:00 bjuder Lindesbergs Riksteaterförening in till The Room i Lindeskolans Aula. The Room är en föreställning där professionella dansare med bakgrund från Kungliga Baletten (Katariina Edling) och Let*s dance (Tobias Wallin) delar dansgolv. Läs mer på lindekultur.se >>

Studieförbundet Vuxenskolan i nya lokaler i Lindesberg

Studieförbundet Vuxenskolan (SV) Örebro län har flyttat in i nya lokaler på Kristinavägen 28 i Lindesberg. Lokalen har gjorts om från butikslokal till två mötesrum, en gemensam sällskaps yta – och om allt går enligt plan kommer även SV Örebro läns musikstudio Pennysound Studio att ta plats på adressen. Läs mer på lindekultur.se >>

Leader Bergslagen: Musikstudio i Lindesberg kan bredda kulturutbudet för unga

Med ekonomiskt bidrag genom Leader Bergslagen kan Studieförbundet Vuxenskolan komma att få musikstudion Pennysound Bergslagen etablerad i studieförbundets nya lokaler på Kristinavägen 28 i Lindesberg. Leader Bergslagen har hittills tagit beslut om åtta leaderprojekt - däribland Pennysound Bergslagen. Nu väntar ett slutligt godkännande från Jordbruksverket. Läs mer på lindekultur.se >>

Lånekort på biblioteket blir matchbiljetter i Lindesberg

Ett lånekort på Lindesbergs bibliotek (Bergslagsbibblan) kan nu bli en matchbiljett till sju idrottsföreningars hemmamatcher i Lindesberg. Möjligheten att låna en matchbiljett på biblioteket är ett initiativ som på sikt även kan komma att gälla kulturevenemang. Läs mer på lindekultur.se >>

"Days With You" - ny singel av Martin Almgren

Martin Almgren - en av Lindesbergs två Idol-vinnare - har släppt en ny singel i digitala kanaler. Med den nya låten "Days With You" bearbetar Martin sorgen efter sin pappas bortgång. "Låten är en stor och känslofylld ballad. Sorgen, tacksamheten och saknaden är hörbar i varje ton", skriver Clap Your Hands AB i ett pressmeddelande. Läs mer på lindekultur.se >>

Nedlagd folkhögskola i Riddarhyttan fortsätter med kulturell folkbildning

Kulturreservatets folkhögskola i Riddarhyttan har lagts ned som filial till Botkyrka folkhögskola. Men föreningen Kulturreservatets folkhögskola fortsätter med två kurser och öppen folkbildning med kulturprogram och seminarier i samverkan med Brunnsviks folkhögskola. Första seminariet hålls 10 november och handlar om "Bildningens död". Läs mer på lindekultur.se >>

Beslut om Region Örebro läns kulturbudget senareläggs

"Beslut om kulturnämndens budget för 2024 kommer att fattas den 8 december. I det beslutet kommer anpassning till den nya budgetramen att ingå. Ursprungligen skulle budgeten fastställt på oktobermötet, men ärendet har senarelagts till decembersammanträdet", meddelar Torbjörn Ahlin (C) - ordförande i Kulturnämnden, Region Örebro län. Läs tidigare nyhet i lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Anmälan till Vinterspår 2024 senast 5 november

Nu har Lindesbergs kommun öppnat anmälan till Vinterspår! Du är hjärtligt välkommen att delta under Vinterspårs helgen 2-3 mars. "Tillsammans gör vi Vinterspår till en fin upplevelse. Så - börja fundera på vad du vill göra och tillsammans med vilka. Överraska besökarna!" Sista dag för anmälan är 5 november. Läs mer på lindesberg.se/vinterspar >>

Allhelgonatid i Linde bergslags församling

Allhelgonaafton - Fredag 3 november

• 16.00 Musikandakt Gravkapellet Södra Kyrkogården, Lindesberg: Elsie Sjöö, Gunvor Löthgren och Bertil Westergren, flöjt.

Alla helgons dag - Lördag 4 november

• KL. 14.00 Finska mässa Guldsmedshyttans kyrka. Jarmo Muroma, Sven Öberg.
  • Kl. 16.00 och 18.00 Minnesgudstjänst Lindesbergs kyrka. Ing-Marie Näslund, Anna Andersson och kören Andra Ord.
  • Kl. 18.00 Minnesgudstjänst Guldsmedshyttans kyrka. Charlotta Storbacka, Gunvor Löthgren och Lena Ehnvik, solosång.
  • Kl. 18.00 Minnesgudstjänst Ramsbergs kyrka: Gunilla Skottsborg, Ulrika Bernövall. Ramsbergs kyrkokör medverkar.

Lindesberg i bild - ny fotobok av Håkan Drugge

Håkan Drugge har utkommit med "Lindesberg i bild: Bok nr 2" med bilder från Kungsgatan år 2002, Håkan vandrade gatan fram med sin kamera och dokumenterade butiker, miljöer och verksamheter under de första åren på 1980-talet vilket blev bok nr 1. Tjugo år senare gör han samma promenad. En bok full av nostalgi och minnen för alla Lindesbergare. Boken kan köpas hos Direkten och Blombergska bokhandeln i Lindesberg.

Galleri Astley: Ny bok om Svante Rydbergs måleri

Söndag 10 december kl 14:00 bjuder Galleri Astley i Uttersberg in till boksläpp av en ny bok om Svante Rydbergs måleri. I boken "Om mörker och ljus – i Rydbergs konstverk, i Bergslagen och i själens landskap" – skriver fem författare med olika bakgrund och olika utsikter om Svante Rydberg. Beställning kan göras till information@galleriastley.com eller tel. 076-310 85 60. I samband med boksläppet är Svante Rydberg, Anders Wejryd (en av författarna) och bokens redaktör Karin Perers närvarande.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Två evenemangskalendrar blir en från årsskiftet

Evenemangskalendern på visitlindesberg.se kommer från årsskiftet att ersätta evenemangskalendern på LindeKultur. Därför rekommenderar LindeKultur alla som arrangerar publika evenemang i Lindesberg att redan nu börja skicka uppgifter om kommande evenemang även till visitlindesberg.se. Läs mer på visitlindesberg.se/evenemang >>

Lindesbergs kommuns nya besökswebb visitlindesberg.se erbjuder invånare och besökare tips och inspiration om Lindesbergs kommuns naturupplevelser, besöksmål och evenemang. Alla som arrangerar publika evenemang i Lindesberg erbjuds möjlighet att synas i besökswebbens evenemangskalender. Läs mer på visitlindesberg.se >>

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>