Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 51)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 51)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

"Rädda djungeln" - kultur i förskolan på kommunturné i Lindesberg

Rädda djungeln! Det är namnet på en föreställning som sex lärare vid Kulturskolan Garnalia i Lindesberg spelat för förskolor i kommunen - totalt cirka 200 förskolebarn och pedagoger. Kulturskolan har sedan 2008 svarat för satsningen Kultur i förskolan (KIF). Varje nytt läsår innebär ett nytt tema - i år handlar det om klimatet. Läs mer på lindekultur.se >>

Rådhustorget i Lindesberg med i omröstning om Sveriges vackraste torg

Är Rådhustorget i Lindesberg Sveriges vackraste torg? Det frågar folkrörelsen och föreningen Arkitekturupproret i en omröstning under december som är öppen för alla intresserade. Hundra torg i hela landet är utvalda - däribland Rådhustorget i Lindesberg - och nu ska en segrare utses. Läs mer på lindekultur.se >>

Regional kultursatsning ger scenkonst på mindre orter i Lindesbergs kommun

Ullersäter, Spannarboda, Ramsberg och Vedevåg i Lindesbergs kommun är några orter i Örebro län som i vår får ta del av Region Örebro läns kultursatsning "Scenkonst utanför tätort". En av föreställningarna är "Det kom så mycket emellan" med Magnus Wetterholm (Stadra Teater) som ges på Ullergården i Ullersäter lördag 12 mars. Läs mer på lindekultur.se >>

Se Spektakelteaterns föreställningar på YouTube

Missade ni Fredrik Cederborghs komedi "Riddare-kandidaten" som Bergslagens Spektakelteater satte upp i somras? Eller vill ni se om den? Då finns möjligheten på Spektakelteaterns YouTube-kanal där "Riddare-kandidaten" finns att se på en dator nära dig. Där finns även Spektakelteaterns tidigare uppsättningar - bland annat "Pappersvalsen" som gavs sommaren 2019 i Frövifors Pappersbruksmuseum. Läs mer på lindekultur.se >>

Medborgardialog om hur tätorten Lindesbergs ska utvecklas

UPPDATERAD VERSION: Hur tycker du att tätorten Lindesberg ska utvecklas? Missade du möjligheten att träffa Lindesbergs kommunen samhällsplanerar i december? Då finns nya möjligheter i januari (4, 7, 10 och 13) på Kungsgatan 35 i Lindesberg (bilden). Fram till 17 januari kan alla intresserade dessutom svara på en digital enkät om hur tätorten ska utvecklas under de kommande 30 åren. Läs mer på lindekultur.se - uppdaterad version >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Luckans Land - den levande adventskalendern i Lindesberg

Årets upplaga av ”24 ögonblick i Luckans Land – landet där allt kan hända och vad som helst kan hända” utspelas på och kring Norrtullstorget kl 18:00 varje dag från 1 till 24 december (OBS på julafton är det kl 12:00 som gäller). Det kan vara ute, i butikslokaler eller kanske på biblioteket. Uppträdandena är mellan 10-15 minuter långa och kommer att bestå av allehanda kulturella uttryck (sång, musik, teater…).

Se öppnade luckor på Bergslagens Spektakelteaters youtube-kanal >>

LindeDagen 2022: Över 50 utställare redan anmälda

Ett 50-tal utställare är nu anmälda till LindeDagen 2022 som kommer att hållas onsdag 18 maj - däribland:

• Manskören Harmoni,
  • Bergslagens Spektakelteater,
  • Föreningen Industrilandskap i Bergslagen,
  • Lindesbergs Konstförening,
  • Lindesbergs Hembygdsförening,
  • Linde Bergslags Släktforskarförening,
  • Ideella kulturföreningen Cirkustältet/Stadra teater
  • Föreningen Bergslagsflaggan.

Utställare som var anmälda till LindeDagen 2020 är välkomna att delta - men det behövs en ny anmälan, meddelar Lindesbergs Rotaryklubb som arrangerar LindeDagen. Läs mer på lindedagen.se >> Direkt till webbformulär för anmälan >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Lindesbergs Bio: Se aktuellt bioprogram på lindesbergsbio.se >> >>

Lindesbergs Bibliotek: För mer information om öppettider och evenemang - se bergslagsbibblan.se >>

Läs mer i vår evenemangskalender på lindekultur.se/event >>

VECKA 51:

Utställningar

Läs mer i vår evenemangskalender på lindekultur.se/event >>

Digitala kulturguider

Kultur Lindesberg: En app med tre digitala guider:

Lindesbergs Hembygdsförening: Historiska Lindesberg - en digital guide om Lindesberg >>

Örebro läns museum: Digitala guider till Bergslagens historia >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se