Vinterspår i Lindesberg - ett "kulturens vasalopp" genom kommunen

Vinterspår i Lindesberg - ett "kulturens vasalopp" genom kommunen

Den 1-2 februari 2014 är det dags igen för Vinterspår i Lindesberg - ett "kulturens vasalopp" genom kommunen med över hundra inspirerande "vätskestationer" från Löa och Ramsberg i norr till Frövi och Fellingsbro i söder.

"Vinterspår är en kraftsamling som visar att Lindesberg har ett starkt, brett och levande kulturliv", säger Kajsa Forsberg - ordförande i Lindesbergs Konstförening.

Och hon pekar på styrkan med och vikten av samverkan och samordning kring kulturella och kreativa näringar: "Visst fanns det ett levande kulturliv tidigare - men genom Vinterspår har vi tillsammans skapat en arena som gör oss mer synliga. Och det sporrar i sin tur andra att våga delta i ett kulturprojekt som växer fram utifrån deltagarnas egna visioner".

Lindesbergs största kulturevenemang

Vinterspår är ett kulturevenemang som startades 2008 på initiativ av Lindesbergs Konstförening. Sedan dess har Vinterspår utvecklats till kommunens i särsklass största kulturevenemang med över hundra deltagare och tusentals besökare varje år.

Vinterspår 2014 bjuder på 117 programpunkter på 43 olika besöksplatser över hela Lindesbergs kommun varav ett 20-tal programpunkter är tidsbestämda framträdanden.

"Vi är glada och stolta över att ha ett så här brett programutbud - därför gäller det att studera programmet noga och planera sitt eget 'kulturens vasalopp' genom kommunen", säger Gunilla Dovsten - kultursekretare på Lindesbergs kultur- och fritidsförvaltning som arrangerar Vinterspår i samarbete med Lindesbergs Konstförening.

Ett bra sätt att få smakprov på vad som bjuds under kulturhelgen är att besöka Försmak av Vinterspår - en egen utställning i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek där alla deltagare visar ett alster eller smakprov på vad som kommer att visas eller upplevas under vinterspår 2014.

Gemensam arena för alla kulturutövare

En kreativ förening, en lyhörd kommunal förvaltning och massor av ideella eldsjälar som brinner för kulturlivet - det är framgångsreceptet för Vinterspår:

Lindesbergs Konstförening hade en idé: "Vi ville samla kommunens kreativa kulturutövare i ett gemensamt evenemang", berättar Kajsa Forsberg.

Lindesbergs kultur- och fritidsförvaltning hakade snabbt på: "Vi såg en möjlighet att få ett samlat grepp om kommunens alla kulturutövare - såväl professionella som amatörer", berättar Gunilla Dovsten.

Och när inbjudan gick ut till första Vinsterpår 2008 blev gensvaret över förväntan: "Det spred sig som en löpeld bland konstnärer, musiker, artister, hantverkare, kulturföreningar, bygdegårdsförening och andra kreativa aktörer - och det stora intresset bekräftade vikten av samverkan och samordning kring en gemensam arena".

Sedan dess har Vinterspår utvecklats till en etablerad och populär arena som är öppen för alla att delta i - ett gemensamt kulturevenemang både för professionella och amatörer, även icke boende i kommunen.

"Vinterspår vill erbjuda en mötesplats för det oväntade. En plats för reflektion och upplevelser - men också en plats för utbyten och samtal. Det är en experimentyta för nya möten mellan olika konst- och hantverksuttryck och nya arbetssätt".

Försmak - en av konstföreningens utställningar

Lindesbergs Konstförening ordnar utställningar, utflykter och ett konstlotteri där årets inköp utlottas bland föreningens medlemmar. Föreningen ordnar fyra utställningar med bildkonst och konsthantverk per år varav en är Försmak av Vinterspår. Dessutom ordnas utflykter till konstnärer i regionen. Och andra helgen i december ordnas eldskulpturtävling på Loppholmarna för allmänheten.

..............................

Vinterspår - ett kulturevenemang i Lindesbergs kommun: Alltid första helgen i februari - i år 1-2 februari kl 11:00-17:00 båda dagarna (om inget annat anges i programmet).

Försmak av Vinterspår: Utställningen visas i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek (Kungsgatan 37) 18 januari - 2 februari. Försmak av Vinterspår är öppen måndagar-torsdagar 10 - 19, fredag 10 - 17, lördag 10 – 14. Under Vinterspårhelgen är utställningen öppen lördag och söndag kl. 11-17.

.............................................

Nätverket Lindekultur vill bidra till att utveckla Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen genom . Dela och diskutera Nätverket Lindekultur på Facebook >>

Lindesbergs Konstförening