Elpriserna går upp trots varmt väder

Februari var den varmaste februari som någonsin har uppmätts sedan mätningarna började år 1880. Början av mars har också varit varmare än normalt. Trots detta går elpriserna svagt uppåt.

– Sannolikt beror det på att oljepriset har gått upp den senaste tiden, säger Anders Kaijser, affärsområdeschef på Kundkraft.

Många olika faktorer påverkar elpriset, såsom vädret, tillgång på kärnkraft och hur mycket vatten det finns i vattenkraftverkens magasin. Tillgången på kärnkraft är för närvarande hög, vattenmagasinen ligger på normalnivå och vädret har varit ovanligt varmt, vilket borde resultera i ett lägre elpris.

– Eftersom elpriset länge har legat på en mycket låg nivå och oljepriset har gått upp något så steg även elpriset på elmarknaden. Anmärkningsvärt är att Kundkrafts senaste elauktion, som avslutades igår, resulterade i priser på samma nivåer som för en månad sedan, trots uppgången på marknaden. Det är mycket roligt och bra för våra medlemmar. Det kan även betyda att en nedgång i elpriset är på gång, avslutar Anders Kaijser.