Fast eller rörligt – vad är egentligen bäst?

Är du en av dem som höjt på ögonbrynen över den senaste månadens elräkning? Du är inte ensam. Ett kallt väderläge har gjort att elpriserna stigit kraftigt.

Under februari tog kylan ett fast grepp om Sverige och under mars har det varit minusgrader i hela landet som fått våren att dröja på många håll. Elpriset är fortsatt högt och de som tecknat rörliga avtal kan räkna med en hög elräkning även för mars månad. Under februari månad låg spotpriset på 40,38 öre /kWh som kan jämföras med förra årets 31,96 öre /kWh under samma period, vilket är en stor ökning.

Rörligt elpris blir billigare
Har du ett fast elavtal slipper du svängningarna på elmarknaden och kan tryggt konstatera att priset är detsamma trots den kyla som fått elpriset att stiga. Men vad är egentligen bäst i valet mellan fast respektive rörligt elavtal?

- Faktum är att de rörliga avtalen, trots vissa pristoppar, oftast blir billigare i längden, säger Kajsa Sundqvist som är rådgivare på Kundkraft. Men med ett rörligt elavtal får du vara beredd på prishöjningar och det kan vara klokt att ha en marginal i privatekonomin för detta.

Fast elpris är bra om man har hög förbrukning
En hög förbrukning kan vara en bra anledning till att ha ett fast avtal, eftersom det annars finns risk för en hög räkning om det rörliga priset stiger.

- Vid en omförhandling av elavtal kan det vara klokt att fundera över hur förbrukningen ser ut och sedan avgöra hur beroende man är av att veta priset i förväg, säger Kajsa

I 35% av fallen sedan 2004 är ett fast avtal bundet på 1 år ett billigare alternativ i jämförelse med ett rörligt avtal enligt statistik från SCB från februari 2018. Men enskilda månader kan ett rörligt avtal vara betydligt dyrare än ett fast.

Slipp dyra elavtal
Genom Kundkrafts elförmedlingstjänst får du hjälp av tusentals andra elkonsumenter i förhandlingen. Det elbolag som erbjuder lägst pris till Kundkrafts medlemmar får dig som kund i ett år.

- Du slipper hamna på dyra tillsvidare avtal och Kundkraft hjälper dig med bytet av elleverantör, säger Kajsa.

Kundkraft är en gratistjänst som förhandlar fram bättre privatekonomi till alla medlemmar.

På så sätt har Kundkrafts medlemmar alltid har ett lågt elpris.