Fem anledningar att skaffa solceller 2022

De senaste åren har efterfrågan på solceller och leverantörer ökat kraftigt både i Sverige och runt om i världen, och de fyrkantiga takplattorna syns allt mer ofta på hustak i större städer som på landsbygden. Under 2021 fick Sverige 26 500 nya solcellsanläggningar utspridda över landet, och för att öka de siffrorna 2022 har vi listat fem bra anledningar till att skaffa solceller både i stort och litet format.

Förra året hade Sverige en ökning med hela 46 procent på installerade solcellsanläggningar. De mest bidragande faktorerna till den kraftigt ökade efterfrågan är dels de stigande elpriserna och osäkerheten som för närvarande råder kring elmarknaden. Men även ett stort ökat intresse för oss människor att själva kunna påverka den pågående klimatomställningen i världen med hjälp av att kunna producera förnybar energi på egen hand.

Att Sverige fick 26 500 nya solcellsinstallationer 2021 ska inte endast ses som en stor och växande trend, då solceller även ger oss tillförlitlig och ren energi som är smart, tryggt och enkelt att installera som sedan blir till en investering i många år framöver.

”En investering för dig, miljön och vår planet”

Den stadiga ökningen av solcellsanläggningar (+ 46%) är något som vi på Kundkraft ser ljust på. Vi är övertygande om att den ökade viljan att bli solelproducent och efterfrågan på solcellsanläggningar kommer fortsätta stiga i framtiden, då förnybara energikällor som solenergi är bidragande till en mer hållbar och långsiktig energiförbrukning.

Att skaffa en solcellsanläggning och dra nytta av solen långsiktigt är alltså inte bara en tillfällig trend, utan en långsiktig investering för dig, miljön och vår planet.

Nedan har vi listat fem anledningar till varför du borde skaffa en solcellsanläggning:

1. Sänker dina elkostnader

När du blir din egen solelproducent så tjänar du även långsiktigt pengar på elen du producerar, vilket kan skapa stor lönsamhet efter en tid och upp mot 25 år. Du slipper även betala energiskatt och nätavgift om du producerar och konsumerar samtidigt.

2. Höjer värdet på ditt hus

Ett hus ökar i snitt med hela 14 procent när en solcellsanläggning installeras på taket enligt solcellsleverantören Otovo. Anledningen till prisökningen är inte så konstig då solcellerna bidrar till att sänka din boendekostnad genom att minska dina elkostnader.

3. Helt fossilfri el

Då solceller produceras med hjälp av vår naturresurs solen, så blir elen som produceras helt fri från fossiler gentemot energi som framställts genom gas, olja eller kol. Fossilfri energi är klimatsnäll energi.

4. Enkelt och smart!

Processen från beställning till färdig montering tar i snitt 4 - 8 veckor, och allt sköts i stort sett av leverantören och dess montörer och elektriker. En ny elmätare monteras av din nätägare för att mäta produktionen av din el som du sedan får betalt för.

5. Bra förutsättningar för solelproduktion i Sverige

Många tror att solceller inte fungerar under exempelvis vinterhalvåret, då det blir mörkt snabbt om dagarna. Men sanningen är att solcellerna har hög nytta av reflektioner av snön och fungerar mer effektivt under de kyliga månaderna.

För dig som vill börja i en lite mindre grad

Du som kanske varken har plats eller möjlighet att installera en solcellsanläggning men ändå vill prova på solceller, då finns alltid möjligheten att börja med en mindre grad av producering.

En solcellsdriven ljusslinga till balkongen, terrassen eller trädgården i sommar hjälper till att skapa en mysig och harmonisk miljö. En perfekt stämningshöjare under våren och sommarens mindre ljusa timmar, med hjälp av vår sol.

Erbjudande för medlemmar i Kundkraft

Missa inte vårt erbjudande på solceller tillsammans med Otovo. Läs mer här.

• solkraft
  • solel