Jag ska flytta - vad händer med mitt elavtal?

En återkommande fråga på Kundkrafts medlemsservice är vad som händer med elavtalet vid en flytt. Hur gör jag för att ta med elavtalet till den nya bostaden, och vad behöver jag tänka på? Alvin Larsson från medlemsservice reder ut begreppen och tipsar om vad du behöver tänka på.

Vid en flytt kan det vara många saker att tänka på. Att flytta elavtalet är en av dem. Elen i hemmet består av två olika delar – elnätsavtal och elhandelsavtal – och det är samma person som står på båda avtalen. När man flyttar behöver man anmäla flytt till sin nätleverantör och besluta om man ska ta med det gamla avtalet till nya adressen eller teckna nytt. När man anmäler utflytt bryts det gamla avtalet om man inte aktivt väljer att ta med det.

Hos Kundkraft går det bra att ta med sig avtalet till nya adressen när man flyttar. Det enda som behöver göras är att meddela oss på Kundkraft att man vill flytta med elavtalet till sin nya adress.

Alvin Larsson arbetar på Kundkrafts medlemsservice och hjälper mängder av medlemmar varje dag i samband med flytt. I nedan lista tipsar han om hur du går tillväga och vad du behöver tänka på:

1. Teckna ett nätavtal hos nätägaren i området där du ska bo.

I varje område finns ett nätbolag som äger elledningen. Bestäm vem i hushållet som ska stå inskriven på nätavtalet* och kontakta nätbolaget för att anmäla dig. Fråga även efter anläggningsadress, anläggnings-ID, områdes-ID och årsförbrukning på den nya adressen.

*Nätavtalet går inte att förhandla och innebär att du faktureras för fasta kostnader tex. nätavgift, överföringsavgift och energiskatt.

2. Kontakta Kundkraft.

Efter du tecknat nätavtalet kan du kontakta Kundkraft och anmäla din nya adress. Kom ihåg att det är samma person som står inskriven på nätavtalet som ska vara medlem i Kundkraft. Ha alla uppgifter om anläggningen till hands så att avtalet enkelt kan skrivas.

3. Överföra gammalt avtal?

Har du ett gammalt avtal sedan tidigare i Kundkraft går det bra att överföra det till den nya adressen. Innan man överför ett gammalt avtal kan det vara bra att se över förväntad förbrukning på den nya adressen. Har man tex. fastprisavtal på sin gamla villa, kan det vara läge att ändra till rörligt pris om man flyttar till lägenhet, eftersom det förmodligen kommer vara en lägre förbrukning.

• grön el
  • elavtal