Kundkrafts elprisrapport september - variationerna i elpriset minskar

Årets första höstmånad har passerat med normala temperaturer och ungefär lika mycket nederbörd som vanligt för årstiden. Under sommaren har det varit kraftiga variationer i elpriset och södra Sverige har i perioder haft uppemot dubbelt så dyra elpriser. I september har priserna däremot börjat jämnas ut runt om i landet.

Snittpriserna i september i elområde 1 och 2 landade på 30,11 öre/kWh, i elområde 3 landade priset på 33,49 öre/kWh och i elområde 4 på 35,65 öre/kWh. I elområde 1 och 2 har det rörliga elpriset ökat med cirka 12 öre jämfört med föregående månad, medan priserna i elområde 3 och 4 sjunkit med 3 öre respektive 7 öre per kilowattimme. Detta enligt statistik från elbörsen Nordpool.

Prisskillnaderna minskar
Under sommarmånaderna juli och augusti var det en kraftiga variationer i elpriset, som Kundkraft skrivit om i tidigare elprisrapporter. Elpriset i södra Sverige, elområde 4, var under föregående månad mer än dubbelt så dyrt jämfört med i norr, och många elkonsumenter i söder var upprörda över de kraftiga variationerna i elpriset. Anledningen till de stora prisskillnaderna berodde mycket på att det var en varm månad med mindre produktion från vindkraften i augusti. Även tidigare i sommar när några kärnkraftsreaktorer var avstängda för reparationsarbeten påverkades elpriset framförallt i elområde 4.

- Nu börjar elpriset att jämna ut sig i landet och det skiljer bara några enstaka ören mellan elområde 1 och 4, säger Kajsa Sundqvist på Kundkraft.

Vädret månaden som gått
September var en normal månad temperaturmässigt i norr, medan södra Sverige fick något varmare temperaturer än normalt. Lågtrycken rörde sig främst över norra Sverige, och det gav ungefär lika mycket regn som det brukar i de flesta delar av Norrland. I söder däremot var det en torrare månad än normalt på grund av att högtrycken över Centraleuropa och Balkan styrde bort regnet. Torrast var det i Östersjölandskapen.

- Lågtrycken väntas ta över allt mer i söder när vi går in i oktober, vilket ger fortsatt milt väder men mer regn. I norr är det mer osäkert vad som sker i oktober. Ett högtryck kommer troligen vara ganska intakt norr om Sverige. Detta skulle kunna bidra med att det blir betydligt kallare än det varit samtidigt som det inte kommer lika mycket regn, säger Mikael Sjöstrand meteorolog på Klart.se

Prognos framåt
Vi går nu i snabb takt mot kallare temperaturer och mörkare dygn vilket så klart bidrar till ökad elkonsumtion.

- Att se över att lister sluter tätt både i dörrar och fönster men även i kyl och frys är en enkel och billig åtgärd för att minska värmeflykt. Tänk också på att inte låt köksfläkten gå i onödan eftersom även den drar ut den befintliga värmen (om du inte har kolfilterfläkt), tipsar Kundkrafts sparekonom Sharon Lavie om.

Enligt Energimarknadsbyrån pekar prognosen på något stigande elpriser under hösten. Under början på 2021 förväntas sedan priset stabiliseras eller sjunka beroende på hur vädret blir under september. Blir det en regnig månad med mycket nederbörd kan prognosen förändras eftersom vädret till stor del påverkar elprisets utveckling.