Oseriös telefonförsäljning av elavtal

Energimarknadsbyrån och Konsumentverket varnar nu för oseriösa telefonförsäljare av elavtal. Med rekordmånga anmälningar och klagomål uppmanas därför konsumenter att vara försiktiga när de får samtal från ivriga telefonförsäljare.

Du kan säkert minnas samtal du haft med försäljare som försökt sälja elavtal till dig över telefonen. Ofta framhävs kampanjer och låga elpriser, men sällan beskrivs bindningstider och detaljer kring månadskostnaden. Många gånger går samtalen väldigt snabb takt och du får väldigt lite information om själva avtalet. Du uppmanas sedan att tacka ja till avtalet via SMS där det sällan finns korrekta avtalsvillkor eller fullständig information. Känner du igen dig? Det är nu fler än någonsin som kontaktar Energimarknadsbyrån och Konsumentverket med klagomål gällande oseriös telefonförsäljning av elavtal.

Rekordmånga klagomål
Under andra halvan av 2020 fick Konsumenternas Energimarknadsbyrå rekordmånga samtal om oseriösa telefonförsäljare, samtidigt som anmälningarna mot vissa elbolag ökade även hos Konsumentverket. För att uppmärksamma och varna konsumenter om problematiken gick därför Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket tillsammans ut med en allmän varning i början på juni.

Här kan du läsa mer

Tips till konsumenter
När du blir uppringd av en ivrig telefonförsäljare kan det vara skönt att ha några saker i bakhuvudet. Viktiga råd som kan vara till hjälp är:

• Avsluta samtalet om du inte har för avsikt att ingå ett nytt elavtal.
  • Godkänn eller signera aldrig SMS eller E-post om du inte vill tacka ja till ett nytt elavtal.
  • Ställ motfrågor om påståenden som “billigast” och “lägst elpris” och fråga gärna vad månadskostnaden ligger på.
  • Om försäljaren påstår att de samarbetar med din nuvarande elleverantör, kolla alltid vad som gäller innan du tackar ja.
  • Kontrollera gärna Energimarknadsbyråns klagomålslista för att se om den försäljare som kontaktar dig ringer från ett elbolag som finns med på listan.

Det är viktigt att komma ihåg att läsa igenom anbudsbekräftelsen innan du tackar ja till en försäljare. Läs noga vilka avgifter som eventuellt tillkommer. När du väl skickat en skriftligt ja tack är det svårt att hänvisa till ett samtal, tipsar Sharon Lavie sparekonom på Kundkraft.