Så förstår du elräkningen - steg för steg

Är du en av dem som stirrar sig blind på elräkningen utan att riktigt förstå vad du betalar för? Siffror staplade efter varandra och ord som elpris, nätavgift, överföringsavgift, elcertifikat och påslag förvirrar. Lär dig att förstå elmarknaden och bli en aktiv konsument.

I vår förra artikel presenterades färsk statistik från SCB att enbart 10% av Sveriges 4,7 miljoner hushåll bytt elavtal det senaste året. Den inaktivitet som råder på elmarknaden gynnar elbolagen, och grundar sig troligen på ointresse och okunskap. Genom kunskap kan vi vända trenden och få fler aktiva elkonsumenter på marknaden, och på så vis sätta press på elbolagen.

Vi på Kundkraft tycker inte att det ska behöva vara så krångligt att jämföra och byta elavtal. Hos oss har du alltid ett lågt elpris utan någon fast månadsavgift, och när avtalet är på väg att löpa ut upphandlar vi ett nytt till dig. För att hjälpa dig att förstå din elräkning har vi gjort en guide som kan hjälpa dig i djungeln av elavtal!

1. Du kommer alltid ha två olika avtal, det ena är nätavtalet och det andra är elhandelsavtalet.

2. Nätavtalet: På denna räkning finner du de fasta kostnaderna på nätet. Priserna går ej att förhandla och du kan inte byta nätavtal eftersom de äger ledningarna till ditt hem. Även om du byter elhandelsavtal påverkas ej priserna på nätavtalet.

- Nätavgift

Nätkostnaden baseras på nätbolagets aktuella pris. Du faktureras på ett angivet pris per kilowattimme.

- Överföringsavgift

Överföringsavgiften avser den belastning som sker på nätet när du köper din ström från en elhandlare. Även här faktureras du på angivet pris per kilowattimme.

- Energiskatt

Skattesatsen varierar beroende på var i landet du bor. Just nu gäller 34,7 öre per kilowattimme utom för de med reducerad energiskatt.

3. Elhandelsavtalet: På denna räkning finns kostnaderna för den el du förbrukar. Här gäller det aktuella elhandelsavtal som Kundkraft hjälpt dig med eller som du tecknat själv.

- Elpris

Elpriset kan vara rörligt eller fast. Har du ett fast elpris gäller samma pris för hela avtalsperioden som angavs när avtalets tecknades. Rörliga elpriser följer elbörsens utveckling och är olika varje månad - alla elleverantörer har samma elpris om de köper elen på elbörsen Nordpool. Du faktureras på antal förbrukade kilowattimmar på angivet pris.

- Påslag

Påslaget avser den marginal elleverantören har på varje såld kilowattimme. Vissa elleverantörer går ut med kampanjer tex “El till inköpspris” och då finns inget påslag i kalkylen, men då brukar månadsavgiften vara desto högre eftersom leverantören måste räkna ikapp sin vinst någonstans. Se därför upp för den typen av elavtal!

- Elcertifikat

Elcertifikat är något som främjar förnyelsebar energiproduktion. Elhandlarna får elcertifikat när de producerar förnyelsebar energi, och när de handlar upp energi från olika producenter betalar dem för elcertifikatet. Detta finns alltså också inräknat på din elhandelsräkning. På Kundkrafts rörliga elpris förhandlas påslag och elcertifikat gemensamt, eftersom detta utgör den del som inte är inräknat i själva elpriset.

- Månadsavgift

Många elhandlare tar ut en fast månadsavgift utöver de tre ovanstående punkterna. Det kan röra sig om belopp mellan 20-70 kr och baseras inte på din förbrukning utan är en separat kostnad. Ingen månadsavgift finns hos Kundkraft.

- Tilläggsavgifter

Har du valt avtal med t.ex. Vintersäkring, el från förnyelsebara energikällor eller någon försäkring tillkommer avgifter även för detta. Inga tilläggsavgifter finns på avtalet hos Kundkraft.

- Fakturaavgift

Ibland tillkommer även fakturaavgift om man önskar pappersfaktura hem i brevlådan. Kundkraft förhandlar alltid bort fakturaavgiften.

• elavtal
  • elbolag