Stora prisökningar för el

Stora prisökningar för el

Elpriset har de senaste veckorna ökat dramatiskt i nästan hela landet. Dagspriser på närmare 1 krona har noterats i elområde 4 där prisökningen slår hårt mot elkonsumenter. Precis som prognosen förutspått kan det bli en dyr sommar vad gäller elen, men hur mycket väntas elpriset stiga framöver?

Spotpriset för juni presenterades i måndags och visade på rekordhöga elpriser. I samtliga fyra elområden har elpriset ökat och allra störst prisökning har skett i södra Sverige, i elområde 4. Spotpriset i elområde 1 och 2 landade på 34,72 öre/kWh, i elområde 3 på 41,24 öre/kWh och i elområde 4 på hela 74,75 öre/kWh. Jämfört med samma period förra året är spotpriset nu tre gånger så dyrt som i fjol i nästan hela landet.

Därför ökar priset
Precis som Kundkraft rapporterat om tidigare var denna prisökning väntad under juni. Begränsad överföringskapaciteten i elnätet samt underhåll av kärnkraften har haft en betydande påverkan på elpriset . Faktorer som också påverkat elpriset är värmen, det torra vädret samt att det blåst lite. Även de höga bränslepriserna har drivit upp elpriset till de höga nivåerna.

Slår hårt mot elkonsumenter
De elkonsumenter med rörligt elpris kommer märka att elräkningen är betydligt dyrare den här månaden. Speciellt de som har rörligt elpris och bor i elområde 4, berättar Kajsa Sundqvist, elrådgivare på Kundkraft. De som däremot tidigare bundit sitt elpris i ett fastprisavtal kommer inte att drabbas av prisökningen just nu.

- Jag rekommenderar elkonsumenter att se över elräkningen lite mer noggrant framöver. Är man i en period där elavtalet ska tecknas om kan det kanske vara lämpligt att jämföra priserna mellan fast och rörligt elpris. En elkonsument som har hög elförbrukning och som bor i villa drabbas hårdare av prisökningar som dessa, så därför kan det vara klokt att rådfråga vår medlemsservice om man känner sig orolig och vill ha vägledning, säger Kajsa Sundqvist.

Prisutvecklingen framåt
    Det finns indikationer som pekar på att elpriset kan vara dyrare en tid framöver. En avgörande faktor för elpriset framåt är vädret. Det har varit en torr och varm juni som bidragit till de höga elpriserna, förutom de underhållsarbeten som genomförts.

- Fortsätter det vara varmt och torrt under juli finns risken att elpriset stannar kvar på en hög nivå. Blir det däremot blötare och blåsigare kan elpriset stabiliseras, avslutar Kajsa Sundqvist.