Julia Brzezinska berättar att intresset för bilen funnits med ända sen barnsben och gläds att hon genom journalistiken får arbeta med sin passion.

Julia Brzezinska tilldelas KAK:s Journalistpris 2021

Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Julia Brzezinska Journalistpriset 2021.
Hon är en mycket produktiv motorjournalist som genom sitt arbete för bl.a. TT Nyhetsbyrån publiceras i många tidningar.

- Det är med stor glädje som vi tilldelar Julia Brzezinska KAK:s Journalistpris. Hon gör stora insatser för motorjournalistiken i Sverige. På ett lättillgängligt och målande sätt åskådliggör hon både den tekniska utvecklingen av bilen och lyfter frågor som rör bilismens förutsättningar i samhället. Ett mycket bra exempel på god motorjournalistik, säger juryns ordförande, Anders Ydstedt.

När Julia Brzezinska nås av beskedet att hon tilldelats KAK:s Journalistpris är hon mycket glad och tacksam för att uppmärksammas på detta sätt.

- Det är fantastiskt roligt att få uppmärksamhet för mitt arbete genom att ta emot ett så här fint pris, säger Julia Brzezinska.

Hon berättar vidare att intresset för bilen funnits med ända sedan barnsben och att hon genom journalistiken får arbeta med sitt intresse.
- Min passion till fordon började tidigt bakom ratten och styret, där upptäckte jag som liten att det gick att färdas väldigt fort framåt. Att köra bilar och motorcyklar är bland det roligaste jag vet. Och genom journalistiken kan jag få utlopp för mitt intresse, min obotliga nyfikenhet och mitt behov av att berätta.
Och om jag så kan inspirera en endaste tjej eller kvinna till att satsa på motorjournalistiken är det en stor bonus. Mina branschkollegor har tagit emot mig väl men ett gäng medsystrar skulle inte skada, säger Julia Brzezinska.

Juryns motivering sin helhet lyder:

Julia Brzezinska är en mycket produktiv motorjournalist med ett brinnande intresse för bilen. Hennes reportage och biltester präglas av entusiasm och nyfikenhet på ny teknik. Genom ett målande språk åskådliggör hon komplexa innovationer inom motorbranschen och gör dem begripliga för läsaren. Hennes berättarkonst bidrar på så sätt till att öka intresset för bilismens utveckling.

Genom sitt journalistiska arbete har Julia Brzezinska visat prov på en förmåga att sätta in bilen i sitt sammanhang genom gedigna kunskaper om bilismens historia. Hon räds inte heller att lyfta frågor om bilismens förutsättningar i samtiden vad gäller nya regelverk och omställningen till en hållbar fordonsflotta. Samtidigt tappar hon aldrig fokus på bilen som maskin och alla dess fördelar som den bidrar med i samhället.

"Det är med stor glädje som vi tilldelar Julia Brzezinska KAK:s Journalistpris 2021.

Fakta om KAK:s Journalistpris:

KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling. Prissumman är på 25 000 kronor.

Tidigare vinnare

2020 - Fredrik af Petersens, Sveriges Radio
2019 - Lars Anders Johansson, Timbro
2018 - Alrik Söderlind, Auto, Motor & Sport
2017 - Mikael Stjerna, Teknikens Värld
2016 - Karin Olander, Dagens Industri
2015 - Jacques Wallner, Dagens Nyheter
2014 - Lasse Holmström, Sydsvenskan
2013 - Daniel Frodin, Teknikens Värld
2012 - Marianne Sterner, Vi Bilägare
2011 - Håkan Matson, Dagens Industri
2010 - Jan-Erik Berggren, Expressen
2009 - Jonas Fröberg, Svenska Dagbladet
2008 - Lasse Swärd, Dagens Nyheter

Fakta om KAK

KAK grundades 1903 och är Sveriges äldsta motororganisation.

Verksamheten vilar på tre ben; ansvarsfrågor i bil och trafik, motorsport samt sociala klubbaktiviteter. Klubbens syfte är att främja bilismens sunda utveckling.

Ordförande i juryn, Anders Ydstedt, anders@ydstedt.com, telefon 070-5980640
Generalsekreterare KAK, Jessica Bjurström, telefon 073-5517273

Jury 2021

Lasse Svärd, journalist Dagens Nyheter
Magnus Ehrenstråhle, fd VD Bilprovningen
Lars Jilmstad, f.d. presschef
Charlie Magnusson, fd Informationschef, Motorbranschens Riksförbund, MRF
Cornilla von Plomgren, miljö- och kommunikationskonsult
Lars Holmqvist, senior advisor

Ordförande för juryn är Anders Ydstedt som är ordförande i KAK:s Expertråd.