Instruktör är rallyföraren Annie Seel, ledamot i KAK Motorsport.

KAK lanserar säkerhetsutbildning för mopedbil.

Olyckstatistiken för mopedbil ökar - nu startar KAK säkerhetsutbildning.

Tillsammans med Annie Seel, mångårig rallyförare och körcoach startar nu KAK kurser för att förebygga olyckor.

Lagom till att skolorna är igång vill vi fånga både nya och framtida mopedbil-förare, säger Annie Seel.

Utbildningen görs ihop med mopedbil-tillverkaren AIXAM och inititalt med Gokartbanan Ös We Ring i Upplands Väsby. Projektet startar i Stockholm men ska sedan vidare ut i landet.

- Hela Sveriges unga ska bli bättre och tryggare förare i trafiken. Ansvaret för de ungas (under 18 år) beteende i trafiken är de vuxnas, så nu vill vi ge föräldrarna chansen att kunna anmäla sina barn till en säkerhetsutbildning för mopedbil, säger Annie Seel.

Idag krävs ett AM-kort, ett förarbevis för moped för att få köra en mopedbil. KAK menar att det behöver kompletteras.

- Det är skillnad på att föra fram en moped och en bil i trafiken. Kombinationen av trafikovana med större fordon och omogen riskförståelse kan få förfärliga effekter. Både för den som kör en mopedbil men även för dennes medtrafikanterna, säger Jessica Bjurström Generalsekreterare på Kungliga Automobil Klubben.

Kurserna startar i september och är till för både KAK-medlemmar och icke-medlemmar.