Anders Franzén lämnar Operan 2010

Operans vd och teaterchef Anders Franzén har idag meddelat sin styrelse att han kommer att lämna sitt uppdrag i samband med att hans sexåriga förordnande går ut i april 2010.

- Allt talar för att Operan inte minst konstnärligt haft en mycket positiv utveckling under de senaste åren. Det har varit - och är definitivt alltjämt - en härlig tid! Och inte minst vet jag att mina medarbetare står väl rustade att möta nya spännande utmaningar, bl a att Operan kommer att spela i Gasklockan.

Vid årsstämman som hållits tidigare idag tillträdde Kristina Rennerstedt som ny ordförande i Kungliga Operans styrelse efter Lars G Nordström varit ordförande sedan 2005. Kristina Rennerstedt var tidigare generaldirektör vid Statens kulturråd och har dessutom varit statssekreterare i justitiedepatementet.

Nyutnämnd styrelseledamot i operastyrelsen är Michael Christiansen, som tidigare var vd vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Idag är Christiansen styrelseordförande i Danmarks Radio och vice styrelseordförande vid Den Norske Opera. Han efterträder författaren Horace Engdahl som varit ledamot i Kungliga Operans styrelse under 11 är.

Torbjörn Eriksson
Press- och informationschef