Anders Franzén ny chef för Kungliga Operan

Regeringen har idag utnämnt Anders Franzén till chef för Kungliga Operan. Operastyrelsen har samtidigt utnämnt Anders Franzén till verkställande direktör för Kungliga Operan AB. Anders Franzén, som för närvarande är verkställande direktör för Oslo Filharmoniska Orkester, förordnas på sex år. Anders Franzén tillträder under första halvåret 2004. Han efterträder Bengt Hall som tillträder som kulturdirektör i Malmö Kommun. Förutom Oslo Filharmoniska Orkester har Anders Franzén under de senaste 30 åren haft en rad ledande ställningar inom svenskt musikliv, t ex som direktör för Norrköpings Symfoniorkester (1989-96) och konserthuschef, Malmö Konserthus, VD, Malmö Symfoniorkester (1998-2003). Den nya ledningsstrukturen innehåller dels en teaterchef/VD, dels en konstnärlig chef för opera, dels en chef för baletten. Till konstnärlig chef för opera fr o m den 1 april 2004 har utsetts Menno Feenstra. Menno Feenstra, som är holländare, har arbetat 11 år som Casting Director vid Glyndebourne Festival Opera och under det sistlidna året varit konstnärlig rådgivare till Bengt Hall. Madeleine Onne är sedan den 1 juli 2002 chef för Kungliga Baletten. Anders Franzén har dessutom valt att inrätta ett konstnärligt råd som utöver honom själv och Menno Feenstra består av sångerskan Barbara Bonney och dirigenten Esa-Pekka Salonen. De två senare har uttryckt sin villighet att även medverka konstnärligt vid Operan. – Jag är övertygad att kombinationen Anders Franzén – Menno Feenstra – Madeleine Onne kommer att bilda en ledningsstruktur som borgar för dynamik och utvecklingskraft. Utöver deras konstnärliga uppgift föreligger också arbetet att genom lämpliga åtgärder minska Operans ekonomiska risknivå och sårbarhet, säger Operastyrelsens ordförande Hans Dalborg. Hans Dalborg ”välkomnar med tillfredsställelse att två världsartister som Bonney och Salonen vill göra en insats för Kungliga Operan som rådgivare till den nye teaterchefen.” Anders Franzén berättar att han är ”mycket glad och motiverad att få ta tag i en sådan här stor arbetsuppgift”. Anders Franzén kontaktas på mobil 0047-92 60 92 89 Menno Feenstra kontaktas på tfn 08-791 43 00 Hans Dalborg, Operastyrelsens ordförande kontaktas på tfn 08-14 78 01 För ytterligare information kontakta Torbjörn Eriksson Presschef 08-791 43 30 070-6344353 pressbild www.operan.se

Torbjörn Eriksson

Presskontakt Press- och informationschef 08-791 43 30