Elever vloggar om sin vardag på gymnasiet

Inför gymnasievalet 2019 vill Kunskapsförbundet Väst ge niondeklassarna en inblick i hur det är att plugga på deras skolor. Men allt går inte att läsa sig till eller Googla fram. Till exempel hur stämningen är på en skola, vad som händer på rasterna eller hur lärarna är. Kunskapsförbudet tar därför hjälp av ett antal experter på området: eleverna. Sammanlagt har sju elever fått i uppdrag att fånga vardagen på sin skola med en vloggkamera.

– I min vlogg visar jag hur det är att gå på Birger Sjöberggymnasiet. Bland annat genom att prata med klasskompisar och lärare. Jag vill också förmedla att man verkligen ska välja något som man tycker är roligt eller verkar intressant. Man ska ju ändå spendera tre år av sitt liv på gymnasiet och då är det viktigt att välja något som man tycker är roligt, säger Sara Karlsson, som går på Naturvetenskapsprogrammet på Birger Sjöberggymnasiet.

Videobloggandet, även kallat vloggandet, går att följa från och med onsdagen den 7 november och pågår under tre veckors tid. Under dessa veckor kommer nyfikna att kunna följa Sara, Khaled, Hanna, Julia, Rama, Attapol och Nike vilka alla går olika program på någon av Kunskapsförbundets skolor Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet och Nils Ericsonsgymnasiet.

– Med hjälp av våra elever vill vi visa upp en äkta och transparent bild av hur det är att gå på våra skolor. Vi erbjuder alltid niondeklassare möjligheten att ”skugga” på ett program, det vill säga besöka någon av våra skolor med en eller flera guider som visar dem hur en dag på gymnasiet kan gå till. Men nu tar vi alltså det här konceptet till en ny nivå och erbjuder även digitala skuggningar via YouTube, säger Linda Blom kommunikationschef på Kunskapsförbundet Väst.

Välkänd Youtuber skuggar eleverna
För att addera ett extra underhållningsmoment till Kunskapsförbundets gymnasievalskampanj följer dessutom den välkände youtubern och artisten Manfred Erlandsson eleverna via Youtube för att ge dem olika uppdrag och posta så kallade reaktionsvideor på deras vloggar. Manfred gick själv nyligen på gymnasiet och har idag över 534 000 följare på Youtube och Instagram. Men den här gången ska han alltså tillsammans med sju gymnasieelever försöka nå niondeklassarna i Trollhättan och Vänersborg via den nystartade Youtube-kanalen ”Manfred Skuggar”.

– Att bli skuggad av Manfred känns roligt. Jag kollade själv på hans videos när jag var yngre. Dessutom tycker jag att elever som vloggar om sin skoltid är en spännande idé. Detta hade jag personligen uppskattat om jag gick i nian och ville få en bättre bild av hur det är att gå på en viss gymnasieskola, säger Sara Karlsson.

FAKTA VLOGGAR
Vloggen, som är en form av blogg fast i videoformat, är en stor trend bland dagens unga. Bland annat visar undersökningar att de populäraste vloggarna numera har fler unga tittare än de populäraste tv-programmen. Video- och tv-tittande på nätet växer dessutom för varje år. Och faktum är att numera använder hela 100 % av dagens 12-15 åringar YouTube och 88% tittar på videotjänsten dagligen.

FAKTA REAKTIONSVIDEOR
Ett annat hett internetfenomen är reaktionsvideor som finns i miljontals på Youtube. Precis som namnet antyder skildrar dessa videor människor som tittar på filmklipp och reagerar på innehållet. Det kan till exempel handla om en vloggare som tycker till, kommenterar eller visar känslor kring en musikvideo, filmtrailer, roligt filmklipp eller ett annat vlogginlägg. Reaktionsvideor innehåller därför ofta starka känslor eller humoristiska inslag.

Källa:
”Svenskarna och Internet 2018”
”Ungar & medier 2017”

För mer information, vänligen kontakta:
Linda Blom, kommunikationschef, Kunskapsförbundet
Mail: linda.blom@kunskapsforbundet.se

Sara Karlsson, elev Birger Sjöberggymnasiet
Mail: jolly.karlsson@gmail.com

• Vuxenutbildning

• Färgelanda

Om Kunskapsförbundet Väst
Kunskapsförbundet är en av Västsveriges största utbildningsaktörer. Från och med 1 januari 2013 ansvarar Kunskapsförbundet Väst för Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet, Nils Ericsonsgymnasiet samt Vuxenutbildningen i Vänersborg och Trollhättan. Kunskapsförbundet är ett kommunalförbund med Vänersborgs kommun och Trollhättans stad som medlemmar och förbundet arbetar för att utveckla och stärka de frivilliga kommunala skolformerna i både Vänersborg och Trollhättan.

Linda Blom

Presskontakt Kommunikationschef Kunskapsförbundet 0521-72 27 30