Gymnasieungdomar i Vellinge och Malmö samarbetar kring innovation för hållbar utveckling

Ungdomar på Kunskapsgymnasiet i Malmö, Sundsgymnasiet i Vellinge och Malmö Lärlingscenter arbetar tillsammans för att hitta innovativa sätt att återanvända ett vardagsföremål.

Cirka 15 elever från varje skola samlas på Sundsgymnasiet i Vellinge fredag den 13 november för att delta i den internationella Youtube-tävlingen DECA Idea Challenge. Dagen innan avslöjar tävlingsarrangörerna årets vardagsföremål. Deltagarnas utmaning är att komma på ett nytt sätt att återanvända föremålet och presentera förslaget i en kort Youtube-film. De kommer att tävla med ungdomar från hela världen. Förra året var vardagsföremålet tidningspapper.

- Att få elever från olika skolor, olika kommuner och med olika bakgrund att samarbeta är ett spännande sätt att utveckla deras innovationsförmåga, menar Marie Forslin, rektor på Kunskapsgymnasiet Malmö.

Det är första gången som elever från Kunskapsgymnasiet Malmö och Malmö Lärlingscenter deltar i Idea Challenge. Sundsgymnasiet har deltagit de senaste åren. Målet i år är att utveckla elevernas förmåga att tänka innovativt för hållbar utveckling samtidigt som de träffar nya människor och utvidgar sina nätverk.

DECA Idea Challenge är en av många olika aktiviteter som hålls världen runt för att uppmärksamma Global Entrepreneurship Week. Mer information om tävlingen finns på http://gew.co/challenge

För mer information kontakta:
Marie Forslin, rektor Kunskapsgymnasiet Malmö
Tel. 0733 13 71 54, marie.forslin@kunskapsgymnasiet.se

• Skola

• Malmö

Kunskapsgymnasiet är en del av Kunskapsskolan i Sverige. Skolornas viktigaste kännetecken är arbetssättet med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden. De första skolorna startades år 2000 och idag har Kunskapsskolan i Sverige 29 grundskolor och sju gymnasier med drygt 1 100 medarbetare och över 11 000 elever. Majoritetsägare är grundaren Peje Emilsson med familj. Andra största ägare är Investor AB.

Sundsgymnasiet är Vellinge Kommuns enda gymnasieskola och Malmö Lärlingscenter är Malmö Stads gymnasieskola för lärlingsutbildningar.