Spelkung lanserar spel med kunglig glans

Intresset för kungahuset ökar för varje dag vi kommer närmare bröllopet och företag och affärsmöjligheter som vill vara med på det tåget saknas inte. I maj lanseras Kunskapsspelet om Kungahuset. Vi som inte är helt pålästa inför bröllopet kommer att få lära oss det viktigatste om familjen Bernadotte, slott, kungliga intressen och kungahusets historia.

- Sällskapsspel som umgängesform är oslagbart. Varje år lanseras nya brädspel och försäljningen ökar med tvåsiffriga tal varje år och så har det varit de senaste åren, säger Carlos Lilja på Kunskapsspelen Lilja NCA. Företaget producerar lokala kunskapsspel tillsammans med kommuner, det lokala näringslivet, idrotten med flera för att kommunens invånare ska lära sig mer om sin stads historia, kultur, geografi etc. Hittils har Carlos Lilja varit med och tagit fram ett trettiotal lokala kunskapsspel om städer runt om i Sverige och om några förorter till Stockholm.

- Kampen om Kungahuset vänder sig till alla som vill lära sig mer om vårt kungahus men lika mycket till den som vill ha en kul stund tillsammans med varandra och några tärningar. Spelet är en kombination av Monopol och TP. - Det ska vara lätt att spela spelet. Monopol har nog de flesta spelat en eller flera gånger och svara på frågor kan ju alla göra, säger Carlos Lilja.

- I spelet finns även barnfrågor. Små barn kan ju naturligtvis inte så mycket om vårt kungahus men med barnfrågor kan de vara med. Den stora vinsten är ju att alla kan vara med och spela och barnen lär sig under spelets gång mer och mer om det spelet egentligen handlar om.

Intresset för spelet, som ska tryckas på svenska, tyska och engelska, är redan stort. Spelet ska finnas till försäljning redan i maj i butiker som vänder sig till turister, turistbyråer och tax free-butiker men även genom traditionella kanaler som bok- och pappershandel.

Till hösten 2010 lär en uppdaterad version lanseras ungefär samtidigt som Madeleine och Jonas byter ringar med varandra.

vd Carlos Lilja

carlos@lilja-nca.se

• Media, kommunikation

• kunglig hovleverantör
  • kungligt bröllop
  • victoria och daniel
  • 19 juni
  • entreprenör
  • hovet
  • kronprinsessan
  • reklam
  • marknadsföring
  • kunskapsspel
  • ockelbo
  • sällskapsspel
  • spel

• Skåne

Kunskapsspelen Lilja NCA producerar lokala kunskapsspel runt om i Sverige. Från och med starten har företaget varit med och tagit fram ett 30-tal lokala spel samt spel kring företag eller koncept.