Så blir du en influencer – 6 steg som hjälper

Hur jobbar du med dina sociala kanaler? Vare sig du vill influera dina följare som företag eller privatperson finns det vissa saker som är extra bra att tänka på. kurser.se har undersökt detta och sammanställt 6 tips att använda på Instagram – den främsta kanalen för influencers. Sätt igång och influera!

1. Satsa på kvalitet

Användare på sociala medier skriker efter kvalitet och relevans. Ingen följer konton med innehåll som de inte bryr sig om. Se till att ditt flöde ser tilltalande ut och att det finns någon slags röd tråd genom bilder och text. Försök hitta en kombination mellan vad du vill visa och vad dina följare vill se för bästa resultat.

2. Analysera dina konkurrenter

Kolla in liknande konton, sådana du önskar likna eller de som dina följare följer. Vad använder de sig av för hashtags? Kolla på deras bilder och flöden, men även deras följare. Finns det något du kan använda dig av? Du ska självklart inte stjäla innehållet rakt av, men det är helt okej att köra på samma strategi.

3. Undersök hashtags

Genom att göra en hashtag research kan du ta reda på vilka taggar som passar bäst för ditt innehåll. Detta kan göras gratis via många olika verktyg online, ett exempel är: WEBSTAGRAM. Det viktiga är att ta reda på taggarnas storleksordning och ifall det finns en chans för dig att toppa i det önskade hashtag-flödet. Ju mer populärt ditt konto är, desto mer populära hashtags kan du använda dig av. Om du klickar dig in på en hashtag på Instagram kan du se att bilderna rankas efter popularitet. Därför är det viktigt att ha koll på vilka sorters hashtags du använder dig av, för att ranka högt och nå så många som möjligt.

Kom också ihåg att ledordet här är relevans. Du vill att de som kollar upp hashtagen ska känna att de hamnat rätt när de ser dina bilder.

Nu när du har koll på vilka taggar du ska använda dig av är det bara att skriva ihop en passande bildtext och tagga i en separat kommentar, för bästa nytta.

4. Sätt ihop en publiceringsplan

Det är viktigt att ha en plan och en strategi för dina sociala medier. Det är något som kommer ändras allteftersom, men det kan vara bra att till en början sätta mål. Ett första mål kan till exempel vara att du ska publicera ett inlägg per dag.

5. Släpp din stolthet och mingla

Börja följa andra! Ett tips är att gå in och följa dina konkurrenters följare, då de antagligen redan tillhör rätt målgrupp. Våga kommentera och gilla bilder så du kan samla på dig fler följare! I takt med att din följarskara växer får du heller inte glömma att vara aktiv och kommunicera med dem. Svara på kommentarer och ge tillbaka i den mån du kan. Annars är det lätt att tappa dem lika snabbt som du fick dem.

6. Mätning och förbättring

Under tidens gång bör du mäta dina resultat, vilket Instagram och de flesta andra sociala kanaler tillåter dig att göra. Detta är otroligt värdefullt för att du ska kunna lära känna dina följare och därefter kunna kommunicera med dem på bästa sätt. Titta på demografi som var de kommer ifrån och vilken åldersgrupp de tillhör. Vilka dagar i veckan och vilka tider är de som mest aktiva? Finns det något inlägg som de reagerat extra mycket på och kan du göra något i samma spår? Att ständigt analysera, testa nytt och förbättra gör dig ännu mer relevant och pålitlig för dina följare.

Dessa tips fokuserar som tidigare nämnt främst på Instagram, men faktum är att du kan applicera dem i många olika digitala kanaler och även där se bra resultat!

Vill du lära dig mer om hur du kan nå ut genom dina sociala kanaler? Här finns kurserna!

• PR, kommunikation

• tips och inspiration