Här är det störst chans att vinna gul bil-leken

Här är det störst chans att vinna gul bil-leken

”Gul bil!” Många minns säkert skriken i bilen från sin barndom, men hur många gula bilar finns det i Sverige och var är det störst chans att hitta dem? Bilförmedlaren Kvdbil har med hjälp av data från Transportstyrelsen tagit fram en lista som gör dig kung på leken i sommar.

Leken gul bil, som går ut på att hitta så många gula bilar som möjligt, är det många familjer som har fördrivit tiden i bilen med – men att samla poäng har blivit svårare. De gula bilarna blir allt sällsyntare på de svenska vägarna, visar Kvdbils genomgång. För tio år sedan fanns drygt 60 000 bilar i trafik, i dag är det strax knappt 28 000. Det innebär att ungefär var hundranittionde bil är gul, eller 0,54 procent av hela bilparken. Men på en del håll är det betydligt enklare att hitta gula bilar.

Störst andel gula bilar har skånska Höör. I Höör är det lite mer än dubbelt så stor chans att se en gul bil (1,12 %) än i genomsnittskommunen. Därefter följer Älvsbyn (1,01 %), Vilhelmina (1,00 %), Gotland (0,99 %) och Torsås (0,95 %). Tittar man i stället på länen är det Gotland (0,99 %), Norrbotten (0,69 %), Kalmar (0,68 %), Dalarna (0,64 %) och Blekinge (0,63 %) som är i topp.

Minst andel gula bilar är det i storstadslänen. I botten på listan finns Stockholms län (0,46 %), där vi också hittar Sveriges fem gul bil-glesaste kommuner: Danderyd (0,27 %), Solna (0,28 %), Sollentuna (0,31 %), Nacka (0,34 %) och Salem (0,34 %).

– Det går trender även i bilfärger och just nu är färgsprakande nyanser som gul lite ute. Vi vill hellre ha anonyma färger som svart, vit, grå eller silver. Men det är intressant att det skiljer sig så mycket i olika delar av landet. På sina håll kan man räkna med mycket gastande och axelklappande medan det på andra kan bli riktigt tålamodsprövande. Inte minst om man har yngre passagerare i bilen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Kommunerna med flest gula bilar

1. Höör (111 st. 1,12 %)
  2. Älvsbyn (51 st. 1,01 %)
  3. Vilhelmina (42 st. 1,00 %)
  4. Gotland (380 st. 0,99 %)
  5. Torsås (43 st. 0,95 %)

Länen med flest gula bilar

1. Gotlands län (380 st. 0,99 %)
  2. Norrbottens län (1 018 st. 0,69 %)
  3. Kalmar län (945 st. 0,68 %)
  4. Dalarnas län (1 101 st. 0,64 %)
  5. Blekinge län (555 st. 0,63 %)

Kommunerna med minst gula bilar

1. Danderyd (60 st. 0,27 %)
  2. Solna (124 st. 0,28 %)
  3. Sollentuna (112 st. 0,31 %)
  4. Nacka (185 st. 0,34 %)
  5. Salem (24 st. 0,34 %)

Länen med minst gula bilar

1. Stockholms län (4 492 st. 0,46 %)
  2. Kronobergs län (506 st. 0,47 %)
  3. Västra Götalands län (4 155 st. 0,50 %)
  4. Hallands län (956 st. 0,51 %)
  5. Jönköpings län 1 018 st. 0,51 %)

Källa: Transportstyrelsen

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.