Sifo: Fler positiva till att resa kollektivt igen

Sifo: Fler positiva till att resa kollektivt igen

Pandemin har inneburit en kraftig nedgång för kollektivtrafiken, men nu är viljan att resa med buss, tåg och flyg på väg tillbaka igen. Tågresandet väntas till och med att öka efter pandemin, visar en Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil.

När Kvdbil hösten 2020 lät Kantar Sifo undersöka hur våra resvanor kommer att förändras efter pandemin var det en mörk bild som målades upp för kollektivtrafiken. Värst ställt var det för flyget. Så mycket som var tredje svensk (32 %) såg ett minskat flygande framför sig. I dag ser det betydligt bättre ut. Andelen som kommer att flyga mindre har minskat med en dryg tredjedel, till 22 procent. Samtidigt har de som säger att de kommer öka sitt flygande ökat från 6 till 11 procent. Samma positiva trend syns för buss- och tågtrafiken. Andelen som kommer att dra ner på sitt bussresande har halverats från 14 till 7 procent, och det är nu fler som svarar att de kommer att öka sitt tågresande än som kommer att minska detsamma (17 % jmf 7 %).

Men trots detta håller den ökade populariteten för enskilda färdmedel i sig. Även om en minskning kan skönjas är det fortfarande fler som svarar att de kommer att använda bil och cykel i högre utsträckning efter pandemin än de gjorde innan.

– Det här är glada nyheter för kollektivtrafiken, men att hämta tillbaka hela tappet kommer att ta tid. Nya vanor har etablerats under restriktionerna och den snabba digitaliseringen av arbetslivet innebär sannolikt att vi kommer arbetspendla mindre även i framtiden. Bilen har fler användningsområden så den påverkas inte på samma sätt. Tvärtom kan man tänka sig att mer tid hemma och en mer flexibel vardag driver på bilbehovet, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Kommer dina resvanor att se annorlunda ut efter corona? Ange om du kommer att resa mer, mindre eller lika ofta med följande färdmedel.

Aug 2021

Sep 2020

Tåg

Buss

Flyg

Bil

Cykel

Annat resesätt

Vet ej

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 27-30 augusti 2021. Totalt intervjuades 1054 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.