Pressinbjudan: Välkommen till bronsgjutningen av Göteborgs nya staty den 14 augusti

Förra våren utsågs undersköterskan Micaela Molitor till vinnare i Kvillebäckens statytävling. I samband med Göteborgs kulturkalas gjuts hennes statyavbild i brons och press bjuds in att delta.

Tid: kl 15.00 den 14 augusti
Plats: Konstnärernas kollektivverkstad vid Röda Sten (Sockerbruket 44)

Micaela Molitor är den enda, nu levande Göteborgare som blivit staty i sin hemstad. Dessutom är hon en av få kvinnor som fått bli staty över huvud taget i Göteborg.

– Det här är helt klart ett av de roligaste uppdragen jag haft. Inte minst med tanke på att det är en kvinna som ska avbildas och inte gammal gubbe som så ofta får stå staty, säger skulptören Martin Hansson som kommer att göra bronsgjutningen av Micaela Molitor vid konstnärernas kollektivverkstad på Röda Sten.

– Det känns lite konstigt att jag som vanlig kommunalarbetare ska få bli staty. Men det är fantastiskt roligt! Dessutom har uppmärksamheten runt det här redan hjälpt mig att få en liten ateljé i området. Det är  en dröm jag har haft länge, säger Micaela Molitor.

Förra vintern utlyste Kvillebäcken en statytävling där en helt vanlig medborgare fick chansen att bli förevigad som staty. För att vinna skulle man dela med sig av sin bästa idé för den nya stadsdelen Kvillebäcken. Micaela Molitor från Kvilletorget var den som vann juryns gillande med sina förslag om ett konstcafé och plantering av körsbärsträd – idéer som man hoppas kunna realisera i framtiden. Nu ska hon förevigas som staty. Avtäckningen sker senare i höst i Kvillebäcken.

Vid bronsgjutningen kommer både Micaela Molitor och Johan Ekman, talesperson från Kvillebäcken, att finns på plats för intervjuer.

OSA senast den 13 augusti till lina.hulten@cordovan.se

Johan Ekman, Älvstranden Utveckling, Tel. 0706-95 96 10

Micaela Molitor, Göteborgs nya staty, Tel. 0735-24 58 79
Martin Hansson, skulptör, Tel. 0706 108134