Varför utsätta kvinnor för risker?

Medicinering med hormonpreparat har varit mycket omdebatterat i USA, bland annat för att det ökar riskerna för blodpropp och bröstcancer. Redan 2003 tvingade FDA (Mat- och läkemedelsförvaltningen i USA) läkemedelsbolagen att märka förpackningar innehållande östrogentabletter med en "svart varningsbox". Denna typ av märkning är den starkaste varningen FDA utfärdar och betyder att medicinen kan ha allvarliga eller till och med livshotande effekter.

Nu har danska forskare även tittat på en annan cancerform, nämligen äggstockscancer. En nyligen publicerad studie med 900000 kvinnor som pågått under tio år visar att det är fyrtiofyra procent högre risk att få sjukdomen för den som äter hormonpreparat jämfört med kvinnor som inte gör det. Men trots att flera läkare har bekräftat studien som mycket intressant och tillförlitlig så har den in i stort sett gått obemärkt förbi i svenska medier.

Varför behandlas då hundratusentals svenska kvinnor fortfarande med preparat som kan dubbla och tredubbla risken för bröst- och äggstockscancer?

I en intervju med Sveriges Radio menar överläkaren Tomas Riman att man måste överväga nyttan mot riskerna.

- Om det kommer någon som söker för klimakteriebesvär är det ju viktigt att man behandlar det eftersom livskvaliteten annars hos de här kvinnorna är väldigt dålig, vilket de förstås upplever subjektivt. De rekommendationer som Läkemedelsverket har nu är att man använder de här medicinerna under så kort tid som möjligt i så låg dos som möjligt. Tyvärr så har man ju inte hittat något preparat som är likvärdigt med östrogen för att lindra de här besvären, säger Tomas Riman, överläkare på Falu lasarett

Men varför ska hundratusentals kvinnor utsätta sig för risker överhuvudtaget när det faktiskt finns ett helt naturligt och riskfritt alternativ till östrogen? Efter 20 års forskning och väl dokumenterade studier har det nämligen visat sig att hälsoprodukten Nutri5 hjälper 9 av 10 kvinnor med sina klimakteriebesvär - helt utan risker. Produkten har utvecklats av det norska företaget Nutri Pharma, som tidigare är känt för viktminskningsprodukten Nutrilett. En av dem som provar produkten är Maritha.

- För mig har det varit som att skruva av och på strömbrytaren. I tillägg har jag fått andra positiva hälsoeffekter. Tack vare Nutri5 har jag fått mitt liv tillbaka, berättar Maritha Björklund.

Nutri5 finns till försäljning på Kvinnoliv.se, där man även kan läsa om andra kvinnors erfarenheter av produkten och ställa frågor till Dr. Lars H Hoie som är forskaren bakom Nutri5. Kvinnoliv har som mål att bli Sveriges största och mest öppenhjärtiga mötesplats för kvinnor mitt i livet.

För mer information, kontakta gärna
Marlena Batist
Telefon 076 - 019 19 82
E-post marlena@kvinnoliv.se