KVIX: Vad är självkänsla?

Så vad är självkänsla för något egentligen?

För er som inte vet eller har läst på mycket om självkänsla är självkänsla I stort sett definierat som: dina tankar & känslor som du har om dig själv, eller ditt rykte till dig själv & hur du värderar dig själv.

Men definition av “självkänsla” är vad jag kallar för “en halv-sanning och lite för fluffigt” koncept, eftersom självkänsla trots allt i grunden handlar om hur du värderar dig själv.

För att bli trygg i dig själv är trixet inte att fokusera på känslan, utan egentligen ditt självvärde.

Låt mig utveckla vad jag menar.Så högst sannolikt finns det stunder där du puffat upp dig, du har överdrivit och känt dig stolt över dig själv. Alltså stunder då du helt enkelt målat upp en väldigt positiv bild om dig själv. Det kan vara en bild som egentligen är lite bättre än vad du faktiskt känner & vad som stämmer. Detta är när du har en så kallad “hög självkänsla”, och som många associerar med en bra självkänsla. Men egentligen är det som en fasad. Det sker när folk överöser sig själv med överdrivna positiva tankar, är lite uppe bland molnen och vi andra, våran bullshit-meter tender att gå loss. Vi känner lite “ehhh, det känns lite tillgjort” och vi känner i vissa fall att den personen kanske inte är helt ärlig. Man ska givetvis passa sig för att projicera sin egna bild för har du inte byggt upp din trygghet så kan det vara så att du speglar din egna osäkerhet.

Det finns också givetvis stunder i livet, som är lite vanligare i dagens samhälle, där du går åt motsatta hållet. Där du helt enkelt sänker, negerar eller minimerar dig själv Du skapar en väldigt negativ bild av dig själv än vad som är sant och triggar igång det vi kallar för ett mindervärdeskomplex - alltså en låg självkänsla.

Vi tenderar att gå upp och ner, överdriver och minimerar, höjer upp och sänker oss själva. Vilket också är varför din känsla svajar. För det är helt enkelt dina positiva & negativa utvärderingar om dig själv.

De flesta försöker kompensera sin t.ex låga självkänsla genom att trycka in massa positivt vilket;1. Oftast inte funkar2. Lagen om överkompensation kickar in -För varje kraft som skjuter i en riktning skjuter en motkraft tillbaka. Att vara “Happy positive psychology”, “tänk bara superbra, positivt, uppåt” - är inte hela vägen & absolut inte heller den bästa lösningen.

Det finns en tid och plats för det, men är i min mening inte alltid det bästa tipset. Vad jag menar på är att många missar det tredje alternativet - vilket är helt enkelt att lösa paradoxen kring våra uppochner känslor och inse att i mitten mellan dessa oscilleringar så finns en mittpunkt som vi kallar för SJÄLV-VÄRDE.

Och grejen med vårt självvärde är att det är ett stabilt center medans självkänsla är oscillerande psuedo-känslor om oss själva. Såhär, ingen är HELT bulletproof från uppochner känslor - men du får mer kontroll över dig själv och betydligt mindre oscilleringar mellan upp och ner.

Det finns alltså nackdelar och svagheter med att fokusera på självkänsla.

Och det är för att självkänsla är lite mer situationsanpassat och temperamentsfullt, eftersom det handlar om tankar & känslor som lätt kan bli influerat av externa faktorer. Det kan bli ‘fluffigt’ med KÄNSLA än att mentalt jobba på för att integrera & veta värde.

Anledning till det är för att självkänslan kan ändras från stund till stund, timme till timme beroende på bl.a mer ytliga saker som allt från hur du ser ut en dag, hur du är klädd till utomstående bekräftelse och kritik. Vilket gör så att du du pendlar mellan stotlhet & skam eller positivt & negativt helt enkelt.

Eftersom självkänsla är ostadigt i sin natur så föredrar jag att hjälpa folk fokusera på sina stabila mittpunkt som vi kallar för självvärde - för att precis som jag sa bli mer 'mentalt bulletproof'.

Har du inte sett min video om MEDVETENHET på Youtube & hur det fungerar, så föreslår jag starkt att du gör det.För när vi är medvetna om saker vi gillar om oss själva, men omedveten om saker vi INTE gillar om oss - så svänger vi uppåt och överdriver.

När vi är medvetna om saker vi INTE gillar hos oss själv, men omedveten om saker vi GILLAR - så går vi ner och minimerar oss själva.Men när vi är medvetna om BÅDA våra sidor, alltså integrerar sakerna vi gillar och ogillar om oss själva - så blir vi centrerade - och det är i centern mellan dessa två punkter där du hittar ditt äkta självvärde. Det är alltså precis som yin & yang, typ vad alla religioner, hjälte-filmer och till och med psykologen Carl Jung som gav oss “shadow work” försökt förmedla.

För att må bra på insidan eller kunna prestera på topp - så handlar det om att integrerar dessa två poler, att se att du har båda utan att döma det - och när det gör till samma grad - så höjer du ditt själv-värde.

Du behöver inte bli av med någon del hos dig för att tycka om dig själv - utan det är när du accepterar båda dina sidor, alltså egenskaper, som äger du dig själv.

Mario Noghani

• träna gratis