Tillbaka till rutiner

Hösten är snart här - jobb- och skolstart och nya tag med träningen och rutiner. Efter semestern känner vi oss ofta inspirerade att fixa och styra upp hemma, äta hälsosamt och inventera i vårt inre för att göra plats för nya intryck. Här får du en lista med tips på hur du kan tänka för att komma tillbaka i nya hälsosamma rutiner. Bra rutiner blir till bra vanor, bra vanor blir hållbara vanor som leder till hållbar hälsa.

1. Sömnen
Skapa en rutin för sömnen som du kan hålla i 7 dagar i streck. En vuxen människa behöver mellan 7-9 timmar per natt.

2. Kosten
Planera dina måltider för 7 dagar i streck. Tre balanserade måltider under ungefär samma tid på dygnet hjälper dig att undvika impulsivt ätande.

3. Vätskebalans
Drick vatten, gör det genom hela dagen, ca 2 liter per dag. Ett bra tips är att starta dagen med ett glas vatten, då är du igång.

4. Rörelse
Skapa tid för rörelse. En gång i timmen kan du planera in enklare rörelser, använd Kvix, där hittar du allt, oavsett var du befinner dig. Med egen kroppsvikt eller enklare vikter och gummiband kan du få träningen gjord på 30 min.

5. Håll kontakt
Med familj, vänner, äldre släktingar, andra som kan behöva dig. Att känna sig behövd är en härlig känsla.

6. Skapa tid för tacksamhet
Skriv ner det du är tacksam för, fokusera på sådant du kan påverka. Ett par minuter av dygnet kan läggas på att känna Dig och dina känslor.

7. Städa och organisera
Bädda sängen varje morgon, en bra rutin att starta dagen med. Organisera garderoben och köket så den fysiska miljön är tillfredställande och inte skapar stress. Med barn i familjen kan du lätt ge barnen enklare uppgifter att hålla efter varje vecka.

8. Välmående rutiner för kropp och själ.
Hemmaspa, yoga, meditation på Kvix, ett kvällsbad, en ansiktsmask,nagelvård, en gång i veckan bör en kunna ta chansen att rå om sig själv.

9. Lär dig något nytt
Planera in en stund där du tar dig tiden att lära dig något nytt, läsa en bok, sticka, knyppla, baka, stå på händer, lär dig dansa magdans eller grunderna i balett på Kvix, allt är tillåtet så länge känslan är att du denna vecka lärt dig något nytt.

10. Använd tandtråd
Egentligen är det inte själva tandtråden i sig, det är ju bra och rekommenderat att göra det varje dag, det är mer rutinen att unna dig något som är bra för dig. Gör 50 benböj eller tåhävningar samtidigt så har du fått ytterligare en rörelse med på dagen.