Är det pollenallergi eller förkylning?

Nä, det är nog en förkylning, eller är det pollen?

Våren i vårt avlånga land tar tid att blomma ut, i söder är det redan i full blom medan i norr finner vi snöhögar långt in i maj. Besvären som uppstår av pollen kan lätt misstolkas som förkylning. Ibland kan du uppleva att en förkylning är på väg att bryta ut då det egentligen är pollenbesvär du har. Igenkänning någon? 😅

Du är inte ensam, runt tre miljoner människor har pollenallergi, enligt Astma och allergiförbundet. Numera är läget mer problematiskt än vanligt när fler riskerar att behöva vara borta från jobb och skola, eftersom pollensymptom också kan likna symtom vid covid-19.

Vi reder ut begreppen med hjälp av experterna hos vår samarbetspartner, Lloyds Apotek. En del tror att de är förkylda när de får symptom av pollenallergi, då täppt och rinnande näsa är vanliga symtom vid båda tillstånden. Vi har en enkel checklista för att lättare skilja mellan.

Sannolikt allergi om symptomen är:
· Irritation i näsa och ögon
· Upprepade nysningar
· Röda och rinnande ögon
· Tunnflytande snor
· Symptomen är långvariga

Sannolikt förkylning om symptomen är:
· Till en början rinnande snor som blir tjockare
· Feber
· Symptomen går över efter 1-2 veckor

Är pollenallergi farligt?
Pollenallergi är inte farligt, till skillnad från matallergi som till exempel nötallergi är det inte vanligt att man får anafylaktisk chock vid pollenallergi. Men det är svårt att använda allergimedicinen förebyggande och att börja med de före pollensäsongen. En del växter sprider pollen redan på vintern, till exempel hassel. Du får bäst effekt om du börjar tidigt med allergimedicin och undviker på så sätt också mycket obehag.

Jag är inte allergisk, varför känner jag ändå symptom?
Allergi kan utvecklas oberoende av ålder. Vuxna som är friska i övrigt, kan plötsligt bli allergiska utan att ha haft symptom tidigare. Men en glädjande sak är att om du har varit allergisk som barn så kan man också växa ifrån det. Detta sker vanligtvis i 30-årsåldern.

Kan jag använda allergimedicin utan att ha varit i kontakt med en läkare?
Receptfria preparat som till exempel antihistamintabletter, nässpray och ögondroppar mot allergier är säkra att använda, och ger få eller inga biverkningar i rekommenderade doser. Lloyds Apotek uppmanar dock alltid att rådgöra med farmaceut eftersom du aldrig ska experimentera med läkemedel på egen hand. Farmaceuterna har kunskap nog för att hjälpa dig att hitta rätt preparat för dig.

Källa: LloydsApotek, Astma och allergiförbundet