Gå för hälsan med Kvix och Epicenter

National Walking Day 6 april

National Walking Day äger rum första onsdagen i april och är precis som namnet avslöjar en dag att fira det enklaste sättet att få träningen gjord – bara ta på sig promenadskorna och gå utanför dörren. En halvtimmes rask promenad om dagen kanske kan tyckas lite, faktum är att studier visar på att en halvtimmes bensträckare förbättrar hälsan avsevärt och förebygger sjukdomar som diabetes 2, cancer och hjärtsjukdom.

Till skillnad från den allmänna uppfattningen av att pandemin gjort oss mer stillasittande, finns det statistik som visar på att vi istället har blivit blir mer aktiva under pandemin och ökat antalet promenader och steg per dag. Då promenader är positivt för folkhälsan vill Kvix och Epicenter lyfta denna goda insikt och påminna om vikten av vardagsmotion för ett friskt hjärta och det mentala välbefinnandet. Läs mer och delta i Kvix Walk Day 6 april.

-Att promenera i grupp är ett enkelt sätt att umgås under aktiva former. Utöver de tydliga hälsoeffekterna för hjärtat som du får av promenaden, kommer du ut i dagsljus och får frisk luft. Att röra på sig förbättrar även sömnkvalitén och minskar stress, säger Shirin Djavidi, träningsprofil på bland annat Nyhetsmorgon som tillsammans med Biggest Loser-tränaren Sabina Dalfjäll är Kvix-inspiratörer på promenaden.

-Som deltagare är du med och kan vinna fina priser från flera av Kvix samarbetspartners. Kvix jobbar aktivt med att motivera sina snart 60 000 medlemmar till ett aktivt liv och hälsosammare långsiktiga val genom olika motivationshöjande initiatv. Detta är ett av många initiativ vi kommer se under året, utlovar kvix teamet som har allt från bootcamps, kampanjer och det de kallar för Sweet Deals för sina medlemmar.

Promenadens historia
Historiskt har människan alltid promenerat, det är en naturlig del av oss sedan vi var nomadiska stamfolk. Jämfört med de flesta andra däggdjur är vi de långsammaste löparna, sämsta simmarna och vi kan inte heller flyga naturligt. Promenaden är människans ”bröd och smör”. Nuförtiden behöver vi inte gå långa sträckor för att skaffa mat men likväl behöver vi promenaden för vårt välmående och indirekt överlevnad.

Trenden håller i sig
Populariteten för promenader och vandring som träningsform började 2020 under pandemin, men då världen började anpassa sig till att leva med Covid-19 fortsätter promenadens popularitet att växa även bland yngre människor. De fysiska och mentala fördelarna av promenaden är väldokumenterade, med studier som indikerar att de som promenerar på regelbunden basis är hälsosammare och lever längre än de som inte promenerar.

Källa: Polar. Enligt Polars mätningar har promenaden ökat under pandemin och polaranvändaren går i genomsnitt runt 1000 steg fler per dag jämfört med 2020.
Källa: National Walking Day