Näring och sömnkvalitet

Känner du dig ofta trött och hungrig? Hur du sover på natten kan påverka dina hungersignaler och matval, samtidigt som rätt näring och lämpliga mattider kan förbättra nattsömnen och hälsan i allmänhet.

Därför gör vi dåliga matval när vi är trötta
Har du märkt hur svårt det är att motstå näringsfattig skräpmat när du är trött? Och hur mycket lättare det är att göra positiva matval när du är utvilad? Det beror på att sömnbrist ökar nivån av hormonet ghrelin i kroppen. Det ökar aptiten och får oss att äta fler kalorier än vi behöver. Faktum är att en timme mindre sömn kan få oss att äta cirka 140 extra kalorier under dagen.

Sömnbrist försvagar också självdisciplinen. Så även om du vill göra hälsosamma val kommer du att märka att det är mycket svårare när du är sömnig. Därför är otillräcklig sömn ofta kopplad till viktökning och fetma.

Mat för en god sömn
Kosten påverkar inte bara humöret och energinivån under dagen utan också sömnkvaliteten under natten. En hälsosam och balanserad kost som innehåller mycket grönsaker, frukt och vatten hjälper dig att få en god natts sömn. Att gå och lägga sig hungrig är aldrig en bra idé, men försök att skära ner på småätande sent på kvällen för att sakta ner ämnesomsättningen före läggdags. Det kan också vara klokt att begränsa intaget av kaffe och alkohol, eftersom det kan störa sömncykeln och hålla dig vaken sent på kvällen.

För att kunna ha en hälsosam livsstil och göra rätt matval är det alltså mycket viktigt att sova ordentligt.

Bli premium-medlem och lyssna på Sanjays fördrag om hur maten påverkar sömnen: Sleep Talks