Legendariska GTi återvänder efter 30 år

Jubileumsversionen Peugeot 208 GTi 30th spelar huvudrollen i "The Legend Returns", en reklamfilm iscensatt som en actionsuccé och som visas YouTube. Den realistiska 3D-filmen med flera spektakulära scener tar avstamp i en av Peugeots mest mytiska reklamfilmer, "The Bombardier" från 1984 där ikoniska 205 GTi släpps ner i fallskärm bland alptopparna.

I samband med lanseringen av Peugeot 205 GTI 1984 producerades en reklamfilm som fick stor uppmärksamhet. Bilen släpps i fallskärm från hög höjd i Alperna, blir nedskjuten men klarar fallet i den mjuka snön. En våldsam jakt fortsätter på sjöisen, men i den moderna filmen dyker plötsligt en ny hjälte upp bakom den ikoniska busbilen från 1980-talet: Arvtagaren Peugeot 208 GTI 30th Anniversary Special Edition.

Handlingen förflyttas i modern tid och bilen blir jagad av jakt- och bombflyg samt en attackhelikopter. Specialeffekterna är många och spektakulära.
Det var en teknisk utmaning att kombinera 30 år gammal filmteknik med det senaste inom 3D-animation. Produktionsbolaget WIZZ design och 3D-kreatören Andy (The Crew, "ZombiU") lyckades med bedriften. Genom digitalisering av den gamla filmen och bearbeta varje element (Bombardier, Peugeot 205 GTI och 208 GTi 30 th) som 3D-modeller gjorde så att övergången känns helt naturligt sömlös.

Jubileumsversionen är lackerad i de kännetecknande Peugeot GTI-färgerna rött och svart och är vässad på en rad områden. Den Euro 6-godkända fyrcylindriga bensinmotorn på 1,6 liter levererar nu 208 hk mot 200 för standardversionen. Det maximala vridmomentet har höjts till 300 newtonmeter, 25 Nm extra.
Bakom de svarta 18-tumsfälgarna (mot 17 tum på standardversionen) skodda med 205/40-däck skymtar läckert röda bromsok.
Sprinten 0-100 km/tim kapas med tre tiondelar till 6,5 sekunder. Stående kilometern går på 26,5 sekunder. 80 till 120 km/h på femte växeln går på sex sekunder.
För ännu bättre grepp genom och framför allt ut ur kurvorna har jubileumsmodellen fått en differentialbroms av Torsen-typ, hämtad från RCZ R, och ESP är omprogrammerad för ett senare ingrepp. Den sexväxlade manuella lådan har fått tätare utväxling och styrningen har blivit snabbare.
Interiören har speciella stolar med Alcantara och röda sömmar, framtagna av Peugeot Sport, samt särskilda mattor och röda bälten.

Utvecklad av motorsportdivisionen Peugeot Sport vägde Peugeot 205 GTI in under 900 kg. Blott 105 hästkrafter ur 1,6-liters motorvolym kan låta lite men räckte för att ge modellen bra fart. Lite extra fart i och med 1,9-litersversionen på 122 hästkrafter spädde bara på intresset – 205 blev snart en äkta GTi-klassiker.

Peugeot Sport är motorsportdivisionen inom Peugeot, som kommer få ett allt större inflytande i kommande modellprogram, håll bara utkik efter beteckningarna GTi och R...