2010 : Året då Peugeot slog alla rekord

VÄRT ATT NOTERA 2010

1. Framgångsrik försäljningsoffensiv
Historiskt försäljningsrekord : 2 142 000 (+16, 3 %),
Största franska bilmärket i världen för andra året i rad
+ 1 plats bland bilmärken i världen (9 :e plats)
+ 1 plats bland bilmärken i Europa (4 :e plats)
+ 36 % i försäljningsvolym för transportbilar

2.   Jubileumsåret 2010 : Succé för design, innovation och nya teknologier
.      Nya stilikoner i form av konceptbilarna SR1, HR1 et EX1
.      RCZ : 17 000 sålda enheter för den nya sportcoupén
.      i0n : tusentals beställda bilar och tecknade avtal i Europa
.      Mobilitetskonceptet Mu by Peugeot etablerat i Europa
.      3008  sålde 30 % bättre än beräknat

3.   Inför  2011 : ytterligare satsningar på miljö och nya produkter, marknader och tjänster
508 i Europa och Kina, 408 i Latinamerika,
Premiär för världens första dieselhybrid : 3008 HYbrid4
e-HDi Stop&Start i 508 och 308
Fortsatt satsning på Mu by Peugeot i Europa

2010, då Peugeot firade sitt 200-årsjubileum, var ett framgångsrikt år på alla sätt. Förutom att etablera en rad nya tjänster på marknaden samt en ny grafisk profil, lyckades företaget även lansera 4 nya produkter av 14 planerade fram till 2012.

2010 var året då Peugeot erövrade förstaplatsen bland franska bilmärken i världen, med en försäljningsökning på 16,3% och en marknadsandel på 3%.

Även utanför Europa ökade försäljningsvolymen till 46%, en ökning på 6 procentenheter jämfört med 2009.

Design och innovation
I april lanserade Peugeot sin nya referensmodell, sportcoupén RCZ, och modellen blev en omedelbar succé med mer än 17 000 sålda exemplar, 25% fler än beräknat.
408, efterföljaren till 407 på den asiatiska marknaden, lanserades i Kina i april och etablerade sig snabbt i ett av de viktigaste segmenten med 42 000 sålda bilar.
Efterfrågan på Peugeots första 100% elektriska bil iOn, har redan överstigit det  förväntade antalet beställningar för hela första kvartalet 2011.

I segmentet kompakta MPV :er har det också gått över förväntan ; 3008 uppnådde en försäljning på 30% över beräknad volym, och 5008 har redan sålts i över 200 000 exemplar. Dessa två relativt nya modeller står för en tredjedel av sitt segment, som i sin tur representerar 34% av Peugeots totala försäljningsvolym i världen.

Värt att notera är också den gynnsamma utvecklingen på företagsmarknaden, där Peugeots transportbilsmodeller ökade med 36%, där framför allt Bipper (+30%) och Boxer (+53%) stod för de största framgångarna. Marknadsandelen för BtoB ökade till 8,1% (0,9 procentenheter) i Europa.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.