308 GTi by PEUGEOT SPORT på svensk mark

308 GTi by PEUGEOT SPORT på svensk mark

Nu har ännu en unik körmaskin utvecklad av Peugeots motorsportsavdelning premiär i Sverige. Två år efter lanseringen av Peugeot 308, som är en stor försäljningssuccé, kröns modellprogrammet av den ultimata kurvtagaren 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

308 GTi har 270 hästkrafter, exklusiv Torsen® differential, påkostat och välavstämt sportchassi och Peugeot i-Cockpit, som ger den rätta körkänslan. Dessutom är motorn på 1,6 liter den mest effektiva i sin kategori när det gäller låga CO2-utsläpp med 139 g/km, eller 6,0 l/100 km. Bilen finns nu att uppleva hos ett flertal svenska Peugeot-återförsäljare.

Strax efter lanseringen för två år sedan utsågs Peugeot 308 till Årets Bil 2014 och modellen har sedan dess fått över trettio internationella utmärkelser för bland annat sin design, körupplevelse och kvalitet. 308 har tillverkats i närmare 500 000 exemplar och under 2015 ökade försäljningen med 37 procent i Europa och med hela 40 procent i Sverige.

På den svenska marknaden är de sportigare versionerna, 308 GT och GT-Line, redan mycket populära och nu är det således dags för den ultimata körmaskinen att göra entré på svensk mark. Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT lanseras hos de svenska Peugeot-återförsäljarna i slutet av februari och den fullutrustade bilen kostar från 309 900 kronor.

Peugeot har en lång tradition av att bygga bilar som ger enastående körupplevelser. Närmare en miljon människor är idag lyckliga ägare till 205 GTi, 405 Mi16 och de andra prestandamodellerna som märket lanserat fram till dagens 208 GTi och RCZ R.

Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT bär namnet av teamet som utvecklade den och modellen är den tredje gatversionen som helt och hållet har utvecklats av Peugeots motorsportsteam. Med samma precision och kunnande som ingenjörerna byggde den trefaldiga rallyvärldsmästaren 206 WRC, Le Mans-bilen 908 och den senaste rallycrossbilen 208 WRX har de använt sina beprövade kunskaper i utvecklingen av 208 GTi by PEUGEOT SPORT, RCZ R och nya 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

- Precis som när vi bygger tävlingsbilarna har vi tagit med samtliga aspekter när vi utvecklade 308 GTi by PEUGEOT SPORT inklusive vikt, chassits och bromsarnas effektivitet, motorprestanda och de skålade sätena. De som köper 308 GTi kommer få enastående körupplevelser i bilen som är utvecklad av hela teamet hos Peugeot Sport. Den kommer med en rad högpresterande attribut som standard, sägerBruno Famin, Chef Peugeot Sport.

Extremt påkostad motorteknik
Under huven sitter den nyutvecklade 1,6 liters fyrcylindriga bensinturbomotorn med Stop& Start och 270 hästkrafter. Trots den generösa prestandan och ett maximalt vridmoment på 330 Nm mellan 1 900 till 5 000 varv/min stannar utsläppet på låga 139 gram CO2/km (6,0 l/100 km). Motorerna byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike. Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000 varv/min.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck. RCZ R var för övrigt den första serieproducerade modellen i världen med denna avancerade teknologi som MAHLE patenterat.

Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare. Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med erfarenheterna från motorsporten. Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer.

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av 308 vilket ger en ännu effektivare acceleration.

1,6 l e-Turbo 270 hk/330 Nm, 6-vxl man, 139 g CO2/km – 6,0 l/100 km

- 4-cyl, turbo av Twin-Scroll-typ, direktinsprutning, Stop&Start
- Motorn levererar 169 hk/liter
- Vikt/effektförhållande 4,46 kg/hk – rekord i segmentet
- Maximalt vridmoment 330 Nm mellan 1 900 och 5 000 varv/min
- Kompressionsförhållande 9.2:1
- 0-100 km/h på 6 sekunder
- Stående kilometern 25,3 sekunder
- Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Mekanisk Torsen® differential
Chassiets setup är utvecklat för att klara extrema påfrestningar. 308 GTi 270 är utrustad med en mekanisk Torsen® differential som utnyttjar det höga vridmomentet fullt ut och ger ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart. 19-tumsfälgarna ”Carbone” är skodda med Michelin Super Sport lågprofildäck. Bromsarna har utvecklats för att klara ihållande krävande körning. Fram sitter flytande bromskivor i diametern 380 millimeter prydda med rödlackerade fyrkolvsok i aluminium signerade Peugeot Sport, utvecklade för att tåla upprepad extrem belastning.

308 GTi 270 sätter nytt rekord när gäller vikt/effektförhållande i segmentet med låga 4,46 kg/hk och gör 0 till 100 km/h på imponerande 6 sekunder. Att avverka 1 000 meter från stillastående går på blott 25,3 sekunder.

Fullutrustad som standard
308 GTi by PEUGEOT SPORT har fått en ännu kraftfullare front och nytt bakparti och intrycket av prestanda förstärks genom att karossen sänkts med 11 millimeter fram och bak. 19-tumsfälgarna ser ut att vara utmejslade ur ett stycke och är skodda med exklusiva Michelin Super Sport lågprofildäck som standard.

Sporttemat fortsätter inuti bilen med gråsvart tak, röda sömmar på de rejält skålade och Alcantara- och läderklädda stolarna signerade Peugeot Sport. Det röda inslagen går igen på instrumentpanelen, dörrpanelerna, växelspaksknoppen och golvmattorna. Pedalerna och instegslisterna är av aluminium med röda detaljer.

Körställningen är fundamental i en sportig bil och ergonomin ter sig närmast idealisk med Peugeot i-Cockpit, den kompakta ratten med GTi-emblem som har generös justermån både i höjd och djup, och instrumenten samlade i det omedelbara synfältet.

Självklart är 308 GTi by PEUGEOT SPORT begåvad med Driver Sport Pack som vässar körkänslan och kittlar förarens sinnen ytterligare. Vid aktivering blir gasresponsen rappare, motorljudet förstärks (via en digital förstärkare) och färgen på instrumenten går från vitt till rött och en display visar information om effekt, turbotryck, acceleration längsgående och i sidled.

Coupe Franche-lackeringen är exklusiv för 308 GTi 270 och med en knivskarp linje avdelas den explosiva röda lacken framtill med den glänsande svarta lacken på bakvagnen.

Avancerad chassisättning, prestandamatad motor, eggande motorljud, skålade sportstolar à la ”bucket seats” i Peugeot i-Cockpit och 308:ans prisade design i sitt extremaste utförande gör Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT till en iögonfallande sportbil med en körkapacitet som sätter nya rekord i klassen.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».